Päevakorra profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart

Alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse ja käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (594 SE) esimene lugemine

2025-05-07

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Toetan eelnõu esimesel lugemisel, kuid rõhutan, et kütuseaktsiisi tõstmine võib kahandada logistikasektorit ja suurendada kaupade hindu. Usun, et aktsiiside tulu võiks suunata teedeehitusse. Olen mures logistikafirmade pankrotide ja hinnatõusu riskide pärast ning rõhutan ettevõtjate huvide arvestamist. Näen koalitsioonilist võimalust ja Keskerakonna võimalikku toetuspositsiooni, mis viitab kompromissile majanduspoliitikas.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab teadmisi maksusüsteemist ja selle mõjust logistikaettevõtjatele, mainides kütuseaktsiisi, automaksi ja teedeehitusvajadust. Viitab praktikale ning konkreetsetele allikatele (näiteks Äripäev) ning arvestab suuremate infrastruktuuriplaanidega (Rail Balticu projekt). Teksti fookus on maksupoliitika ning selle majanduslikud konsekvendid, mis näitab kogemust teema valdkonnas.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on rahulik, kuid otsustavalt pragmaatiline; kombineerib faktipõhiseid väiteid emotsiooniga ning kasutab opositsiooni suunas küsivaid ja navigeerivaid küsimusi. Tekstis on rõhk majanduspoliitikale ja taristule ning viidatakse ajaloolistele näidetele, et tugevdada argumente. Formalne keel ja viited praktikutele ning sündmustele annavad arutelule struktuuri.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esindab sama päeva jooksul mitu kõnet (2025-05-07) ja osaleb esimese lugemise aruteludes eelnõu 594 SE üle. Viitab konsultatsioonidele logistikafirmadega ning mainib koalitsioonilist dialoogi (Reformierakondadele ja Keskerakonnale suunatud meeldetuletused). Tekst näitab proaktiivset osalemist ja läbivaid järjekindlaid kommentaare eelnõu arutelul.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitikast eralduvad peamised vastased on Keskerakond ja EKRE, keda süüdistatakse valitsuste varasemate majanduslike otsuste järelmõjudes; speaker kaitseb Reformierakonna tõekspidamisi ja meenutab varasema valitsuse edukust. Kritik on majanduslike tegurite ja poliitilise tööjaotuse osas, kuid kriitika põhineb eelkõige ajaloolisel kontekstis ning mitte otsesel isiklikul iseloomul. Intensiivsus on mõõdukas—kõrgemad toonid on suunatud ajaloolistele valitsustele ning eelnõu mõju arutelule.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Rõhutab koalitsioonilist koostööd (tõenäoline toetus Keskerakonnalt) ning püüab kutsuda teisi paraid koostööle (näiteks Reformierakondadele meeldetuletuse vormis). Õhutab kompromissi ja praktilist koostööd taristupoliitika suunas, pidades silmas majanduse stabiilsust ja ettevõtjate huve. Kõneleb avatud ja konstruktiivse dialoogi poolt.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Natsionaalne tähelepanu Eesti majandusele ja taristule; mainib Tallinnas Ülemiste terminali ja märke “riigipiiri” raudteetaristu Rail Balticu kohta, rõhutades trans-borsi ja maksuotsuste mõju hindadele. Mainitud regionaalsed nüansid keskenduvad Eesti logistika- ja transpordituru toimimisele ning riigi majanduse jätkusuutlikkusele. Üksikasjalik regionaalne fookus puudutab peamiselt Eesti ja ümbritsevate riikide vahelist logistikat ning taristuprojekte.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusprintsiibid keskenduvad vältimatutele muutustele maksuspoliitikas: toetaakse eelnõu muutmist ning rõhutatakse, et tulu suunatakse teedeehitusse; on kriitiline kütuseaktsiisi võimaliku negatiivse mõju osas logistikale ja kaupade hindadele. Aitavad rõhutada, et majanduslik stabiilsus ja ettevõtjate huvid tuleks arvestada; kiidetakse valitsuse majanduspoliitikat COVID-19 kriisist väljumisel ning viidatud makroökonoomilistele tulemustele. Puudub radikaalne interventiivne kättemaks; rõhutatakse kasvu ja investeeringuid ning tasakaalustatud fiskalpoliitikat.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data. Andmete puudus.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Esime lugemise fookuses on Alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse ning käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (594 SE) arutelu; esmane positsioon on toetav koalitsiooniline lähenemine, kuid rõhutatakse, et tulu peaks minema teedeehitusse. Küsitakse ka, kas nüüd on viimane hetk muudatusi vastu võtta, mis näitab ajastuslikku hindamist. Lõpuks rõhutatakse vajadust kompromissi ja ettevalmistust järgmisteks etappideks valitsuskoalitsioonis.

3 Analüüsitud kõnesid