Päevakorra profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart

Sotsiaalministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

2025-10-08

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub tugevale vastuseisule valitsuse tervishoiupoliitikale, mida käsitletakse kriisina, mis tuleneb prioriteetide puudumisest ja struktuursest ebaõnnestumisest. Peamine rõhk on riigi raha raiskamisel Tervisekassas ja selle mõjul elanikkonna arstiabile juurdepääsule. Kõneleja toetab Tervisekassa praeguse kuju kaotamist ja selle liitmist Sotsiaalministeeriumiga, rõhutades, et probleemid on süsteemsed, mitte ainult juhi tagasiastumises.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles detailset asjatundlikkust tervishoiu rahastamise ja Tervisekassa halduskulude osas, esitades täpseid andmeid reklaami (€500 000), juhtimisnõustamise (€400 000), ürituste (€250 000) ja palgafondi kasvu (€1 miljon) kohta. Samuti kasutatakse statistikat Eesti kehva arstiabile juurdepääsu näitaja (11,2%) võrdlemiseks Euroopa keskmisega (3,8%). Asjatundlikkus on suunatud eelkõige finantskontrolli ja halduskulude analüüsile.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on väga võitluslik, kriitiline ja pakiline, süüdistades valitsust ja Tervisekassat "metsikus laristamises" ja kaoses. Kõneleja toetub tugevalt finantsandmetele ja statistikale, et luua loogiline apell, kuid kasutab ka emotsionaalset kontrasti, vastandades raiskamist laste ravile annetuste kogumisega. Toon on formaalne, kuid teravalt süüdistav, rõhutades poliitilise vastutuse puudumist.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõne on esitatud Riigikogus Sotsiaalministri ettekande raames, mis viitab regulaarsele osalemisele parlamendi debattides. Viidatakse varasematele erikomisjoni istungitele ja Riigikontrolli seisukohtadele, mis näitab aktiivsust järelevalveorganites. Muud tegevusmustrite kohta andmed puuduvad.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on valitsus (nn uus valitsus), sotsiaalminister Karmen Joller ja Tervisekassa juhtkond ning nõukogu liikmed (sh Jürgen Ligi). Kriitika on intensiivne, keskendudes poliitilise vastutuse veeretamisele, järelevalve puudumisele ja maksumaksja raha raiskamisele. Kompromissivalmidust ei väljendata, vaid nõutakse struktuurseid muutusi ja vastutuse võtmist.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja esitab Keskerakonna selge vastuseisu seisukoha, rõhutades, et Tervisekassa juhi tagasiastumine ei lahenda probleeme. Puuduvad viited koostööle, kompromissivalmidusele või erakondadeülesele läbirääkimisele; stiil on puhtalt vastanduv.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on täielikult riiklik, käsitledes tervishoiukriisi ja Tervisekassa haldamist kogu Eesti kontekstis ning võrreldes Euroopa näitajatega. Eraldi kohalikke või piirkondlikke probleeme ei rõhutata.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated rõhutavad ranget fiskaaldistsipliini ja maksumaksja raha säästlikku kasutamist, kritiseerides teravalt riigiasutuse (Tervisekassa) halduskulude raiskamist. Eelistatakse ressursside suunamist otsestesse teenustesse, mitte kõrgetele juhtimiskuludele, tulemustasudele ja kallitele büroopindadele. Kritiseeritakse ka varasemaid otsuseid, mis suurendasid retseptiravimite ja visiiditasude hindu.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on tervishoiukriis ja elanikkonna ebavõrdne juurdepääs vajalikule arstiabile, mis on Euroopa üks halvimaid näitajaid. Rõhutatakse, et riigi raiskamine on moraalselt vale olukorras, kus lapsed vajavad ravi saamiseks annetusi. Samuti tõstatatakse küsimus, miks Tervisekassa töötajaid motiveeritakse preemiatega, samal ajal kui õpetajate, õdede ja päästjate suurt koormust ei motiveerita samaväärselt.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud Tervisekassa struktuurireformile, pakkudes välja selle liitmist Sotsiaalministeeriumiga, et parandada järelevalvet eelarvevahendite kasutamise üle. Kõne keskendub olemasolevate eelarvevahendite kasutamise kontrollile ja poliitilisele otsusele tervishoiu rahastamise mahu osas.

1 Analüüsitud kõnesid