Päevakorra profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart

2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) teine lugemine

2024-11-13

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Keskerakonna opositsiooniline esindaja, kes kritiseerib valitsuse eelarvet ja maksupoliitikat. Ta keskendub pereinimeste ja kõige haavatavamate olukorra halvenemisele ning näeb maksude ja hinnatõusude karmistumist otseselt nende huvide vastu. Ta rõhutab, et riigi prioriteedid peaksid keskenduma inimeste toimetulekule ning investeeringutele IT- ja tehisintellekti valdkonnas, mitte eelarvena koormama madalaid sissetulekuid. Ta frameerib eelarvet kui poliitilist otsust, mis suurendab ebavõrdsust ja vähendab usaldust riigi vastu.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kasutab majandusaruteludes konkreetseid andmeid ja institutsioone: Eesti Konjunktuuriinstituuti ja IMF-i prognoose, ning numbreid nagu käibemaksu ja tulumaksu tasemete ning arsti visiidi tasude muutused. Viitab uuringutele, mis kirjeldavad tarbijate kindlustunde langust ning eelarvet puudutavaid finantsnäitajaid. Selgelt näitab eelarvemenetluse ja majanduskulude ning teenuste hindade mõju efektiivsuse osas.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Rohkelt combatiivne ja kriitiline toon, kasutab emotsionaalseid ja isiklikke tõmbekäändeid ning retoorilisi küsimusi. Paneb tähele hetkelisi lekti, viiteid ja nutikalt esitatud numbreid (nt „ausad numbrid“), ning kasutab võrdlusi (Louis XIV) ning demokraatlikku vastuseisu viitavaid lauseid, et kujundada tugevat opositsiooni rahandusministri ja valitsuse suhtes. Tihti on stiil kiirkõne ja vaimuliselt laetud, andmete ja tõendite segatusega.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esines suuliselt riigieelarve arutelul 2024. aasta novembris; rõhutab, et on esitanud ministerile korduvalt küsimuse pere toimetuleku kohta. Viitab varasematele debattidele Tallinna linnavolikogus ning väidab, et opositsiooni muudatusettepanekuid on varem kiidetud “hea tava” kohaselt, kuid praegune valitsus neid ei järgne. Keskendub pidevale osalemisele ja küsimuste esitamisele eelarve kontekstis.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
主 Opposition stance: tugeva kriitikaga valitsuse eelarve suhtes; peamised kriitikaobjektid on maksutõusud, sotsiaalne koormus nõrgematele ja investeeringute puudumine IT/AI vallas. Ta astub kindlalt vastu Reformierakonna ja koalitsiooni majanduspoliitikale ning rõhutab, et eelarve suurendab ebavõrdsust ja ei aita majandust kasvule. Eelarvet ei toeta (Keskerakond), esitades alternatiivseid prioriteete ja kriitikat.»

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Otsib, kuid ei lubanud ohtralt koostööd: näitab valmisolekut koostööks opositsiooni muudatusettepanekute osas, kuid viitab, et koalitsioon peab olema avatum ning läbipaistvam. Mainib, et varasemal ajal Tallinnas linnavolikogus toimus koostöö opositsiooni mõningate muudatusettepanekute osas, kuid praegune valitsus ei järginud sedasorti tava. Soovitab bipartisanship’i põhimõtteid, kuid rõhutab tihedat kriitikat ja n-ö kontrolli riigi eelarve üle.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Rõhutab nii riiklikke kui maapiirkondade probleeme: mainib paljulapselise pere elamist maal ja käibemaksu/tulumaksu tõuse, mis mõjutab eriti sissetulekult madalamaid kodanikke. Mainib ka Tallinna linnavolikogu konteksti kui näidet varasemast koostöövõimalusest. Eesmärk on tähelepanu pöörata nii maa- kui linna elanike toimetulekule ning riigi laiemale digitaalsele arendusele.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduspoliitika kriitik: väidab, et maksutõusud ei tõsta majandust ning pigem suurendavad ebavõrdsust; rõhutab, et majanduskasv peaks tekkima sisenõudluse paranemisest ja tööjõu ostumajanduse stimuleerimisest. Kritiseerib IT- ja tehisintellekti investeeringute edasi lükkamist ning märgib, et see vähendab riigi konkurentsivõimet. Nüüd on eesmärk soodustada tarbijate kindlustunnet ja sotsiaalset õiglust, mitte maksulaekumiste suurendamist.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalse õigluse ja haavatavate gruppide kaitse: rõhutab perede toimetuleku halvenemist ja ebavõrdsuse süvenemist; märgib, et maksudest saadud ressursid ei aita haavatavaid ning ravi- ja ravimihinnad ning arstivisiidid mõjustavad neid tugevalt. Kritiseerib valitsuse suhtumist, mille alusel “riik on see, kes saab hakka” ja rõhutab, et riigi prioriteedid peaksid olema inimeste heaolu ja võrdsed võimalused.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Põhifookus: 513 SE eelnõu teise lugemise ja sellega seotud eelarvevedustused; toob esile, et detailandmed on planeerimisel ning seetõttu puuduvad andmed terviklikult. On eelarve vastu ja rõhutab, et maksu- ning hinnamuutused koormavad eriti nõrgemaid. Rõhutab vajadust investeeringute suunamiseks IT-valdkonda ja tehisintellekti arendusse ning koostööd opositsiooni ja parlamendi tasandil, kuid ei anna märku toetamisest praegusele eelnõule.

3 Analüüsitud kõnesid