Päevakorra profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart

Riigikogu otsuse "Riigikogu uurimiskomisjoni moodustamine Rail Balticu projektiga seonduvate asjaolude uurimiseks" eelnõu (460 OE) esimene lugemine

2024-11-07

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Rail Balticu teemal on tugev vajadus moodustada eraldi uurimiskomisjon ning tagada rahva raha kasutamise läbipaistvus ja eesmärgipära. Positsioon on koalitsiooni ja opositsiooni vahelise konsensuse otsimisele suunatud ning kriitika keskendub eelarve läbipaistvuse puudustele ja võimalikele korruptsiooniohtudele. Uurimiskomisjoni loomine on esitatud kui poliitika- ja valdkonnapõhine kontrolli tööriist, mitte üksnes retooriline samm.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Käib tasuvusanalüüside ja riigieelarve korrektsuse teemal, näidates erinevaid numbreid (4 miljardit, 3,1 miljardit, 3,6 miljardit) ja nende erinevat kasutust ning tõstab esile kulude ja tulude erinevat mõõtmist. Selgitab, et kulud on reaalselt raha, tulud aga sotsiaal-majanduslik kasum ning viitab Riigikontrolli ja kolmepoolsele (Eesti-Läti-Leedu) ühisriigikontrollile tehtud hinnangule. Tähelepanu pööratakse, et tasuvusanalüüs ei sisalda kõiki kuluartikleid (rongide maksumust, dotatsioone) ning vajalike teadmiste süvendi jaoks on oluline finants- ja projektiekspertiarvestus.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Rõhk on kiire, faktipõhine ja kui vaja, kriitiline lähenemine; kasutab küsimusi ja näiteid, et tõsta läbipaistvuse ja kontrolli vajadust. Tekst on vormiline ja argumenteeriv, mis ühendab faktilise arutelu ja eetilise nõudluse, püüdes saavutada konsensust ning vältida emotsionaalset rivaalitsemist.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Näitab järjepidevat aktiivsust Rail Balticu teemal ning rõhutab, et on püüdnud saada vastust kuu aega ja soovib eraldi uurimiskomisjoni moodustamist. Soovib kaasata kõigi fraktsioonide esindajad ja näeb võimalust koostööks kahe komisjoni vahel; viitab varasematele kohtumistele korruptsioonivastase erikomisjoniga ja riigikontrolli ettekannetele.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Opponendi seisukoht ilmneb, kui mainitakse, et osad kolleegid hääletasid eelnõu vastu ning tuuakse välja, et Keskerakond ei pruugi aru saada; tekib kriitikakeerutus nende arusaama ja valmisoleku kohta koostööks. Intensiivsus on kriitiline, kuid rõhutatakse vajadust konsensuse ja läbipaistvuse järele, mitte lõputut vastandumist.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Keskmes on koostöö- ja konsensuspüüdlused: kõigi fraktsioonide esindajate kaasamine ja kahe komisjoni koostöövõimaluste väljavaade. On rõhutatud, et rahva raha kasutamine peab olema eesmärgipärane ning koostöö koalitsiooni ja opositsiooni vahel on prioriteet.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regioonina keskne on Balti riikide (Eesti, Läti, Leedu) koostöö ja piirilähedane julgeolek ning infrastruktuuri mõju. Tõstetakse esile, et Läti on juba moodustanud sarnase komisjoni ning mainitakse ühine riigikontroll ja regionaalse koostöö tähtsus; tähelepanu pööratakse ka Euroopa Liidu rahastuse ja regionaalse mõju küsimustele.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusküsimustes rõhutatakse kulude ja tulude vahelisi erinevusi: kulud (reaalsed rahalised kohustused) on suuremad kui tasuvusanalüüsi sotsiaal-majanduslik kasum (11,8 mld vs 23,8 mld kulud); rõhutatakse, et tulusid mõõdetakse teistmoodi ning vajadus tagada rahastust, sh võimalus laenuks või uute maksude kohta. Häälekalt tõdetakse, et Euroopa Liidu rahastus ei ole veel tagatud ning 2026–2027 aastatel on suurid kulusid, mis tuleb katta, mis annab põhjendust suuremale kaalutusele ja riskijuhtimisele.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Pole piisavalt andmeid.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Legislatiivne fookus on Riigikogu spetsiaalse uurimiskomisjoni moodustamine Rail Balticu teemal ja eelnõu 460 OE esimene lugemine. Põhiline eesmärk on läbipaistvus, kontroll ja rahastuse õiguspärasus; rõhutatakse vajadust konsensusele koalitsiooni ja opposition vahel ning soovitatakse kaasata kõiki fraktsioone ning lasta komisjonil koostööd teha üle riigikondade vahel.

4 Analüüsitud kõnesid