Päevakorra profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Ülevaade riigi vara kasutamisest ja säilimisest 2023.–2024. aastal. Viis aastat tegevuspõhist riigieelarvet: reformi tulemused ja vajalikud edasised otsused
2024-11-06
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Keskendub suurenevale Riigikogu kontrolli ja eelarve läbipaistvuse vajadusele. On kriitiline Rahandusministeeriumi rolli osas ning peab praegust tegevuspõhise eelarve reformi läbi kukkunuks, seetõttu nõuab edasisi, sisulisi otsuseid ja suuremat parlamentaarset osalust. Toetab koalitsiooni kriitilist jutu, kuid soovib muutusi riigieelarve seaduses, et tagada kulude põhjendatus ja tulemuste näitajad. Rituaalselt rõhutab, et rahvuslik eelarve peab olema arutletud Riigikogu tasandil, mitte ministrite eest vastuvõetud otsusena.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Rõhutab eelarveprotsessi tehnilist külge: tegevuspõhine vs kulupõhine eelarve, läbipaistvuse ja kulukomponentide selgitamist. Viitab Riigikontrolli auditidele ja 2023.–2024. aasta probleemidele, kirjutab juriidiliste isikute toetamiste nimekirjade ja seletuskirjade täpsuse olulisusest. Kasutab konkreetseid näiteid ministeeriumide vastustest ning näitab tugevat kõrgharidusega teadmist eelarvestruktuuride ja kontrollimehhanismide kohta.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kriitiline ja jõuline toon, rohkete näidete ja metafooridega (nt lumepall), kasutab küsimusi ja stiili, mis rõhutab ohtusid ja vigade kordumist. Tasakaalustab emotsionaalseid ärevusi faktidel ja konkreetsetel näidetel, kuid püsib formaalses avaliku debati kontekstis. Taotleb ennetavat ja otsustavat tegevust, mitte pelgalt sõnalist vastuväidet.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Ta osaleb intensiivselt eelarveealastes aruteludes, viidates Riigikontrolori ja korruptsioonivastase erikomisjoniistungitele. Esitab ja arutleb erakorralistes istungites ning avaldab järeldusi sama päeva kõnedes (2024-11-06). Näitab pidevat liikumist valitsuse ja ministeriaalsete vastuste jälgimise ning parlamentaarse kontrolli suurendamise nimel.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Tõstab esile opositsiooni- või kriitikaobjektidena Rahandusministeeriumi ja ministeeriumide koordineerimata kärped ning koalitsiooni, mis on tema hinnangul eelarve üle otsustanud ministrite tasandil. Kasutab tugevaid lauseid (“kas te teete nalja?”) ja süüdistab saamatust ning läbipaistmatust. Kahetseb, et koalitsioon ei taga Riigikogu õiguste rikkamat kasutamist eelarve kontrolliks.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Näitab valmisolekut koostööks: viitab esemete kättesaadavusele Riigikontrollile ja erikomisjonidele ning on koostööaldis teiste erakondadega (nt mainides kolleegi Aivar Sõerdiga ühiselt tsiteeritavat seisukohta). Soovib laiapõhjalist debatti Riigikogus ning kooskõlastatud mängureegleid, mis parandaksid läbipaistvust ja vastutust.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Not enough data
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Esmalt rõhutab riigieelarve kulude selgelt põhjendamist ja nähtavust; pooldab kulude jaelarvestust ning näitajaid, mis annavad aru, kuhu raha läheb. Hõlmab seisukohti kulude kärpimise ja eelarve läbipaistvuse kriitikuna ning rõhutab vajadust parlamentaarse kontrolli ja selgete seletuskirjade järele. Kirjeldab rahandusministeeriumi kontrolli kaotamist kui riski ning eelarvejagat tuleks muuta läbipaistvamaks ja arusaadavamaks.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Põhieesmärk: riigieelarve seaduse muutmine, et tugevdada kulupõhise (või selgelt näitajapõhise) eelarve raamistust ja Riigikogu rolli; soovib lisada seletuskirjadesse juriidiliste isikute toetuste kriteeriumid ja selgitada, millised organisatsioonid saavad toetust. Ametlikult kinnitab vajadust, et Riigikogu saaks küsida, arutada ja esitada muudatusettepanekuid ning et ministrid ei saaks lihtsalt muutma hakata kuluridasid üle mõistuse.
3 Analüüsitud kõnesid