Päevakorra profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest
2024-09-17
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Põhieesmärk on põhiseaduse järgimise tugeva esiletõstmise ning rahva esindatuse tugevdamine. Ta on kriitiline koalitsiooni menetluste suhtes ja rõhutab, et formaalne vastuolu ning muudatusettepanekute sidumine on ebamõistlik ning kahjustab riigivõimu esinduse põhimõtet. Ta kutsub Riigikogu liikmeid uuesti austama põhiseadust ja näeb rolli Riigikogu valvurina rahva huvide kaitses.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kasutab põhiseaduspärasuse analüüsi ning mõjuanalüüsi ideed, viidates eelnevale eksperttasemele (Allar Jõks, Carri Ginter) ning põhiseaduse sätetele (§10, §28). Rõhutab, et Euroopa Liidu õiguse ülevõtmise kontekstis peab iga eelnõu põhiseaduspärasust hindama, mitte lohutuma üleminekust. Tõstab esile menetluslike ja sisuvaidluste lahendamise vajaduse eelnõude puhul.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Häälekalt ja ühtse eetilise tooniga, kombineerides faktuaalset argumentatsiooni ja emotsionaalset kõnet. Kasutab retoorilisi küsimusi, näiteks “milline muudatusettepanek polnud siiras?”, et avada vastuolusid ja suurendada rõhuasetust. Tekst on vormiliselt pidaline, kuid tugevasti väärtus- ja õiguspõhine ning kutsuv.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Käib kaks kõnet sama päeval (2024-09-17), keskendudes õigusloome kooskõlastusele põhiseadusega. Viitab Riigikogu istungitele, komisjonides tehtud töölle ja huvirühmade kaasamisele, kuid samas märgib, et praktika piirab osalust. Väljendab püsivat avalikku seisukohta ja erandlike olukordade analüüsi viitusega.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Tõstab esile koalitsiooni menetluste vastu suunatud kriitikat ja pidi jääb raskeks kompromiss, rõhutades formaalseid vigu ning rahva esinduse piiramisel tehtud otsuseid. Intensiivsus on kõrge; süüdistused on suunatud koalitsioonile ja valitsusele, mitte ainult konkreetsetele eelnõudele. Ta rõhutab vajadust põhiseaduse kaitseks ja õigusloome läbipaistvuse tagamiseks.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kinnitab koostööd huvirühmadega (nt Eesti Puuetega Inimeste Koja, Eesti Liikumispuudega Inimeste Liit) eelnevalt ning märkab, et need koostööd oleks pidanud arutusele võtma. Näitab ambivalentsust: kuigi koostöö toimus, siis ametlikult seoti muudatusettepanekud kokku, mis takistas nende esitust. Esitab soovil leida tasakaal ja laiemat osapoolte kaasatust.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Riigikogu ja Eesti riigi taseme üleüldine diskussioon; ei viita konkreetsetele regioonidele või piirkondlikele huvidele. Keskendub rahva ja riigikogu tasandil toimuvatele aspektidele. National-level fookus puudutab kogu Eesti rahva huve.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kriitika automaksuotsuste sotsiaalriigi põhimõtetega kooskõlla mittesobivuse üle ning puudega inimeste maksuvabastuste edasikandmise ja kulude katmise perspektiivide poolt. Kritiseerib eelarvepõhist läbipaistmatust (seletuskiri kui vaid seletuskiri) ja rõhutab, et riik peab hoolitsema abi vajavate eest. Seoseid tõmmatakse põhiseaduslike põhimõtetega (nt sotsiaalriik, ebavõrdsus).
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõige keskmes puuetega inimesed ja sotsiaalne õiglus: rõhutatakse põhiseaduslikku sotsiaalriigi põhimõttu ja vajadust vältida ebavõrdset kohtlemist. Väidab, et automaksu muutmine suurendab vaesusriski ning õiguspärane on tagada maksuvabastused kõigile puuetega inimestele või vähemasti piisavad toed. Kritiseerib riigi poolset toetuste ümberjagamist kui lühinägelikku ning rõhutab inimeste kaitset ning võrdsust.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Põhiseaduspärasuse ja õiguskantsleri rolli tugevdamine seadusloomes; rõhutab, et muudatusettepanekuid tuleb arutada eraldi ega tohi olla ühte kantud paketis. Eelda, et Riigikogu tegutseb põhiseaduse valvurina ning et parlament peab kuulama rahva häält ja huvirühmasid. Annab selge ettepaneku taastada põhiseaduslik austus ja parandada eelarvearutuse läbipaistvust ning riigieelarve menetlust.
2 Analüüsitud kõnesid