Päevakorra profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Riigi 2024. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (456 SE) teine lugemine
2024-06-14
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu täiendav istung
Poliitiline positsioon
Opositsiooniline ja kogu lisaeelarve suhtes väga kriitiline; rõhutab, et puudub strateegiline eelarvejoonis ja majanduskasvu soodustavad instrumentaarium. Seisukoht on tugevalt vastanduv koalitsiooni lähenemisele, väidab, et rahastuskriis ja maksutulu kaotused tulenevad valitsuse poliitikast ning nõuab rohkem majanduskasvu ja pikaajalist visiooni, mitte kiirparandusi.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja näitab faktilist käsitlust eelarve mõjude kohta ning toob välja konkreetseid summasid ja tagajärgi (20–30 miljonit eurot maksutulu, 30 miljoni euro defitsiit), samuti täpseid kärpekohasid sotsiaalvaldkonnas (laste rehabilitatsioon, erihoolekanne, ohvriabiteenused, perelepituse eelarve). Kasutab seletuskirja ja numbrilisi järeldusi oma argumendis.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kibedalt kriitiline, emotsionaalne ja vaidlustav; kasutab retoorilisi küsimusi, tugevdatud süüdistusi ning isiklikku toonust, kasutades väljendeid nagu “populism”, “lõpuks on riik juhitud valitsevat laadi” ja même näiteid; kombineerib faktid ja emotsioonid, et suurendada mõju.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõne 14.06.2024, keskendub lisaeelarve teisele lugemisele ja järgmistele sammudele; viitab eelnevale arutelule ning Tallinna näitele kärbete valdkonnas, kuid puuduvad teised regulaarsete välis- või sisevisiitide viited. Kujundab püsiva, ühe kõnega ümbritseva opositsioonilise seisukoha raami.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Põhirivisõnum on vastuvõetud koalitsiooni lisaeelarve, riigivalitsuse ja ministrite poliitika kriitika; süüdistab valitsust eelarvega manipuleerimises ja populismis ning rõhutab, et olulised sotsiaalvaldkonna teenused kärvatakse haavatavate inimeste arvelt. Kindla tooniga näitab vastuseisu ning ei väida koostöövõimaluste täielikku välistamist, kuid rõhutab vajadust parema strateegia järele.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Vähem koostöövõimeline toon; rõhutab kontrolli ja arutelu vajadust (arupärimine majandusministerile), viitab kolleegi väljaütlemistele ja koalitsiooni otsustele kriitiliselt. Näitab avatud suhtumist vastastikusele kontrollile, kuid ei näita märkimisväärset valmisolekut koalitsiooniga otsest koostööd sõlmida kergelt.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Riiklikul tasandil keskendub peamiselt eelarve ja majanduse laiemale kontekstile; eraldi mainib Tallinnas tehtud kärpeid sotsiaalvaldkonnas, kuid peamine fookus on riiklik eelarve ja maksutulu ning kasvu strateegiad. Regionaalset erinevust või kohalikke projektide eraldi prioriteete ei too esile.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduse kasvatamist ja struktuurset jätkusuutlikkust rõhutav, kuid kriitika valitsuse eelarvealase kiirlaenupsühholoogia üle; rõhutab, et kavatsetud kärped kahjustavad maksutulu ja suurendavad defitsiiti. Eelistab majanduskasvu soodustavaid samme (vältida liigset bürokraatiat, kaaluda pankade liigkasumi maks, mitte maadlevat sekkumist majandusse, kuid samas peab riigieelarve olema tasakaalustatud ja mõistliku nõudega).
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõige tugevam tähelepanu keskmes on sotsiaalhoolekandeteenuste kärped: laste rehabilitatsioon, erihoolekanne, ohvriabiteenuse, vägivallast loobumise nõustamine ja perelepituse eelarve; kirjeldab haavatavate inimeste ja järjekordadega haavatavust ning väidab, et koalitsiooni otsused süvendavad ebavõrdsust. Hukkamõistev toon sotsiaalvaldkonna prioriteetide osas.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Teema keskmes on 456 SE lisaeelarve teine lugemine; esinalel rõhutab arupärimist majandusministerile ning positsiooni, et valitsuse otsused tuleb põhjalikult üle vaadata ja muuta, keskendudes majanduse kasvatamisele ning investeeringute ja struktuuriliste reformide suunamisele. Väidab, et puudub selge seaduseks saanud strateegia ning hääletustulemuste kontekstis rõhutab riiklike otsuste elujõulisust ja vastupidavust.
3 Analüüsitud kõnesid