Päevakorra profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart

Riigilõivuseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (417 SE) kolmas lugemine

2024-06-12

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Keskfraktsiooni esindaja seisab kolmanda lugemise kontekstis selgelt riigilõivude tõstmise vastu. Ta peab maksutõusud ebamõistlikuks ja eelarve täitmise vahendiks, mitte ühiskondlikuks huvi teenimiseks, ning märgib, et tõstetud tasud koormavad ebaõiglaselt laiapõhjalisi gruppe (sh alaealisi, pensionäre ja eakamaid). Rõhutab, et valitsuse digiteerimine ja kulude kärpimine ei toimi õiglaselt, ning esitab kriitikat ebakompetentsusele ja hindade parteilisele suurendamisele.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esindaja näitab teadmisi riigilõivude sisu ja mudelite kohta: viitab konkreetsetele numbrilistele nüanssidele (nt passi/ID-kaardi kiirkorras 45→250 eurot; kodakondsuse taotluse maksumus 13→150 eurot; kokkuvõttes riigilõivu suurenduste ulatus). Tsiteerib Riigikohtu põhimõtteid ja seletuskirjade sisu ning viitab eelarvestrateegiale ja e-residentsuse programmis kavandatud muudatustele.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõne on jõuline ja vaidlustav, sobivas koguses emotsionaalset ning argumenteerivat lähenemist. Kasutatakse näiteid (nt kiirkorras reisimine, digitaalsed teenused), retoorilisi küsimusi ja teravat kriitikat valitsuse poliitika kohta. Tekstides on mõneti narratiivne ja peaaegu demonstratiivne toon, mis ühendab faktid ja moraalsed kaalutlused.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevus on tugevalt seotud sama päeva istungiga (2024-06-12) ja kolmanda lugemise aruteluga. Mainitakse Keskerakonna fraktsiooni 22 sisulist muudatusettepanekut, öiseid kohtumisi ja koalitsiooniga järele mõtlemise küsimust. Viidatakse lisaeelarve kontekstile ja komisjoni toimikutele.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Selgelt opositsiooniline toon: peamised kritiseerijad on valitsus ja koalitsioon; süüdistused, et riigilõivude tõstmine on parteiline ja eesmärgiga täita eelarvet, mitte parandada teenuste kättesaadavust. Ainuosalised kriitikad puudutavad maksustamist, digilahenduste kulusid ja ebaproportsionaalseid tasusid.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Konstruktiivne, kuid jääb piiridele: kinnitab valmisolekut esitada ja arutada muudatusettepanekuid (nt 22 sisulist ettepanekut), otsib koalitsioonilt järelemõtlemist, kuid lõpuks ei toeta riigilõivude tõstmist. Näitab mõningast valmisolekut koostööks läbi parlamendiprotsessi, kuigi tulemuslikkuses tuleb vastu seis.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Not enough data

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslik vaade rõhutab, et riigilõivude kasv on hinnavahend, mis koormab inimesi ja ei vasta proportsionaalsele teenusele; kriitika eelarve täitmise nimel tehtavate maksutõusude üle, rõhutatakse vajadust katkemisõuliste kulude kontrolli ja riigi efektiivsuse suurendamist, sealhulgas IT-lahenduste ja digitehnoloogia kulude tõsiselt vaatamist.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Tähtsustab sotsiaalset õiglust ja ligipääsu teenustele. Märgib, et riigilõivud mõjutavad alaealisi, pensionäre ja eakamaid, ning rõhutab vajadust proportsionaalsuse ja õiguse taga; citaadid tuuakse riigikohusnõuete ja kaalutluste kaudu.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookuses on 417 SE eelnõu kolmas lugemine ja sellega seotud muudatusettepanekud. Esindaja kirjeldab Keskerakonna 22 sisulist muudatusettepanekut ning rõhutab eelnõu vastuolulisust riigilõivude suurendamise osas. Mainitakse, et ainus komisjoni läbinud muudatus puudutas relvaloataotluste riigilõivude alandamist ning lisaraportidena käsitletakse e-residentsuse programmi kärbet Lisaeelarves.

2 Analüüsitud kõnesid