Päevakorra profiil: Anti Allas
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (647 SE) esimene lugemine
2025-06-19
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on nüansseeritud: toetatakse praeguse automaksu tühistamist protesti märgiks selle ebaõiglase struktuuri ja maaelule vastutöötamise tõttu. Samas rõhutatakse tugevalt, et mingil kujul ja määral on säästlikkusele suunav automaks riigi teenuste rahastamiseks ja keskkonnaeesmärkide saavutamiseks õige ja vältimatu. Seisukoht on tugevalt poliitika- ja väärtuspõhine, rõhutades vajadust vältida populismi.
6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles põhjalikku teadmist automaksu eelnõu ajaloost ja menetlusest, viidates isiklikule osalemisele töörühmas ning presidendi tagasisaatmise detailidele. Erialateadmised keskenduvad seaduse sotsiaalsete ja regionaalsete kitsaskohtade (nt suurpered, hajaasustus) täpsele tuvastamisele. Samuti on esitatud teadmised riigieelarve puudujääkidest riigikaitses, hariduses ja teedeehituses.
6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on otsekohene, kriitiline ja kirglik, rõhutades siirust ning vastuseisu populismile ja paatoslikele sõnadele. Kasutatakse nii loogilisi argumente (fiskaalne vajadus, keskkonnasäästlikkus) kui ka isiklikke seisukohti (vihkamine lolluse vastu). Toon on kohati konfronteeriv, eriti vastaste (Urmas Reinsalu, Aivar Kokk) suunas, keda süüdistatakse reaalsuse eiramises.
6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne käimasoleval istungil, võttes sõna teemal, mis on tema sõnul muudetud personaalküsimuseks. Viidatakse varasemale korduvale tegevusele töörühmas, kus esitati muudatusettepanekuid, mis aga tagasi lükati. Kõneleja palub istungil lisaaega, mis viitab soovile oma seisukohti põhjalikult selgitada.
6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Tugev vastuseis on suunatud algse automaksu eestvedajatele (tollane rahandusminister), keda kritiseeritakse valukohtade arutelu vältimise ja laualt pühkimise eest. Nimetatakse Urmas Reinsalu, keda süüdistatakse populismis, ja Aivar Kokka, kellelt nõutakse võla tagasiteenimise plaani. Kriitika on intensiivne ja keskendub poliitilisele ebaaususele ning fiskaalsele vastutustundetusele.
6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostöö osas väljendatakse pettumust, kuna töörühmas korduvalt esitatud ettepanekud kitsaskohtade kaotamiseks lükati algse maksu eestvedajate poolt tagasi. See näitab valmisolekut muudatusteks ja kompromissideks, kuid viitab ebaõnnestunud koostööle algse eelnõu menetlemisel. Kõneleja näeb tulevikus vajadust leida lahendus, mis toetaks Eesti elu.
6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tugev regionaalne fookus on maaelul ja hajaasustusega piirkondadel, rõhutades, et automaks töötab nendele aladele vastu. See on tingitud asjaolust, et autotranspordile ei ole lähiajal alternatiivi ning maks on seetõttu maapiirkondade elanikele eriti raske koorem.
6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Fiskaalsed vaated on murelikud: rõhutatakse, et Eesti riigil on teenuste pakkumiseks raha puudu (riigikaitse, haridus, teedeehitus) ning et parempoolne poliitika ei ole toonud vajalikke vahendeid. Toetatakse maksustamist kui vajalikku vahendit riigivõimekuse parandamiseks ja säästlikkusele suunamiseks. Kritiseeritakse varasemaid "kingitusi ja soodustusi" ilma võla tagasiteenimise plaanita.
6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest rõhutatakse automaksu ebaõiglast mõju suurperedele ja lastega peredele, pidades seda raskesti talutavaks sotsiaalseks koormaks. Samuti on sotsiaalne fookus suunatud keskkonnareostuse vähendamisele ja tarbimise paremale kontrollimisele, et parandada kõigi elukvaliteeti (nt ummikute vähendamine).
6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Vahetu seadusandlik fookus on Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise eelnõu toetamine protesti märgiks. Pikaajaline eesmärk on uue, õiglase ja keskkonnasäästlikkusele suunava automaksu kehtestamine, mis toetaks Eesti inimesi ja elu. Kõneleja oli varem algse seaduse muudatuste algataja töörühmas.
6 Analüüsitud kõnesid