Päevakorra profiil: Anti Allas
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (571 SE) esimene lugemine
2025-04-08
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Sotsiaaldemokraadid on automaksu ülesehitusega rahulolematud ja nõuavad selle sisulist remonti, kuid on vastu maksu täielikule kaotamisele, eriti Tallinnas. Seisukoht on tugevalt poliitika- ja väärtuspõhine, rõhutades riigi jätkusuutlikkuse ja eksistentsiaalsete kulude (nt riigikaitse) katmise vajadust. Kõneleja otsib tasakaalukamat vaadet, vastandudes populistlikule poliitikale, mis eirab riigi pikaajalisi vajadusi.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust riigi rahanduse ja võlgnevuse teemal, tuues esile pikaajalise investeerimata jätmise fataalsed tagajärjed. Konkreetsed näited puudutavad teedevaldkonna aluspõhja remondi vajadust ja haridusvaldkonna kriisi, mis on tingitud õpetajate madalatest palkadest. Kasutatakse selget analoogiat (hambaauk) selgitamaks viivitatud kulutuste eksponentsiaalset kasvu.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on tasakaalukas, kuid samas tungiv, rõhutades vajadust lõpetada populistlik poliitika ja tegeleda riigi eksistentsiaalsete küsimustega. Kasutatakse loogilist argumentatsiooni riigi kulude ja võlgnevuse teemal, mida toetab lihtne ja meeldejääv hambaaugu analoogia, et selgitada investeeringute edasilükkamise kahjulikkust. Kõneleja palub lisaminuteid, mis viitab soovile teemat põhjalikult käsitleda.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt automaksu seaduse eelnõu esimesel lugemisel, pakkudes välja konkreetseid muudatusettepanekuid. Mainitakse neljapäeval Riigikokku tulevat õiguskantsleri ettepanekut, mis näitab teadlikkust eelseisvast seadusandlikust tegevusest.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on Reformierakond ja Isamaa, keda süüdistatakse aastakümnete pikkuses kahjulikus võluelus ja vajalike tegevuste tegemata jätmises. Eraldi kritiseeritakse Mart Võrklaeva ja tema erakonda automaksu väljatöötamise käigus vajalike ettepanekute "jonnakalt viljatule pinnasele" langemise eest, mis on protseduuriline ja poliitiline kriitika.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja väljendab valmisolekut koostööks, et minna "uuele katsele" ja muuta automaks vähemalt mõistlikumaks. Toetatakse ka õiguskantsleri ettepanekut, mis näitab avatust institutsionaalsele ja erakondadeülesele koostööle maksu parandamiseks.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tugev regionaalne fookus on hajaasustusega piirkondadel, nõudes nende vabastamist automaksust alternatiivide (ühistranspordi) puudumise tõttu. Tallinnat mainitakse kui piirkonda, kus ühistransport on maksumaksja raha eest tasuta kättesaadav, rõhutades seega regionaalset ebavõrdsust.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetatakse fiskaalset vastutust ja riigikaitse ning kasvavate kulude katmiseks vajalike vahendite kogumist, vastandudes aastakümneid kestnud võlgu elamisele. Rõhutatakse vajadust inflatsiooni aeglustada ja maksutempot alla tuua, kuid samas peab maksud sisu poolest üle vaatama, et need oleksid õiglasemad ja talutavamad. Toetatakse ka autosid müüvate ettevõtjate ettepanekute arvestamist.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Tugev fookus on sotsiaalsel õiglusel ja haavatavate rühmade toetamisel. Nõutakse automaksu erandeid puuetega ja eakatele inimestele, et nende iseseisvat toimetulekut mitte halvendada, ning lasterikastele peredele. Rõhutatakse ka haridusvaldkonna kriisi, mis on tingitud õpetajate ebaõiglaselt madalast palgast.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on automaksu seaduse (571 SE) kehtetuks tunnistamise eelnõu vastustamine, olles samal ajal olemasoleva maksu sisuliste muudatuste algataja. Prioriteetideks on regionaalsed erandid hajaasustusega piirkondadele, sotsiaalsed erandid puuetega ja eakatele ning lasterikastele peredele, samuti anomaalselt kõrgete tasude likvideerimine.
2 Analüüsitud kõnesid