Päevakorra profiil: Anti Allas
Ülevaade riigi vara kasutamisest ja säilimisest 2024.–2025. aastal. Transpordi ja liikuvuse valdkonna eesmärgid ja tegelikkus
2025-11-06
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on riigi vara kasutamise ja transpordivaldkonna kulude kriitilisel analüüsil. Kõneleja toetab enamikku ettekande järeldustest, kuid seab kahtluse alla ühistranspordi kulude kasvu põhjendatuse, nõudes detailsemat, tulemuspõhist lähenemist. Stants on mõõdukalt kriitiline ja tugevalt poliitika- ning tulemuspõhine, keskendudes finantsnäitajate tegelikule sisule.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib tugevat asjatundlikkust ühistranspordi korraldamises, viidates isiklikule kokkupuutele valdkonnaga. Kasutatakse spetsiifilisi majanduslikke termineid, nagu "reaalkilomeetri hind" ja "veeremi kulu", et analüüsida kulusid ja nende seost tegeliku liinikilomeetriga. Eriti detailne on teadmine bussi- ja rongitranspordi kulustruktuuride erinevustest, näiteks kaubarongide puudumise mõjust veeremi kuludele.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on analüütiline ja asjalik, alustades tunnustusega ettekande eest, kuid liikudes seejärel detailse ja faktipõhise kriitika juurde. Kõneleja kasutab loogilisi apelle ja konkreetseid numbrilisi näiteid (5–10 miljonit eurot) ning võrdlusi (kulude kasv vs. elukallidus). Kõne lõpeb otsese protseduurilise küsimusega suhtluse kohta ühistranspordikeskustega.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster näitab osalemist arutelul, mis järgneb riigi vara kasutamise ja transpordivaldkonna ülevaate ettekandele. Kõneleja sekkub arutellu, et esitada detailseid küsimusi ja vaidlustada ettekande spetsiifilisi järeldusi.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud ettekande järeldustele ühistranspordi kulude osas, mida peetakse ebapiisavalt analüüsituks ja liiga üldistatuks. Kriitika on protseduuriline ja poliitikapõhine, küsides, kas järelduste tegemisel suheldi valdkonna spetsialistidega ("ühistranspordikeskuste inimestega").
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja on valmis koostööks ja nõustub enamiku esitatud järeldustega ("saan ka alla kirjutada"). Samas nõuab ta kriitilistes valdkondades (ühistransport) detailsemat analüüsi ja konsulteerimist valdkonna spetsialistidega, seades koostööle tingimused faktitäpsuse osas.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikel transpordisüsteemidel (rongi- ja bussiliiklus) ning ühistranspordikeskuste tegevusel. See viitab laiemale, riiklikule või regionaalsele haldusküsimusele, mitte kitsalt kohalikule probleemile.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated rõhutavad kulude kontrolli ja fiskaalset distsipliini, nõudes, et kulude kasv peab olema põhjendatud tegeliku teenuse mahuga (liinikilomeeter). Eelistab kulude analüüsimisel spetsiifilisi majandusnäitajaid ja on kriitiline kulude suurenemise suhtes, mis ei ole seotud reaalse teenuse osutamisega.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ei ole piisavalt andmeid.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on riigi vara kasutamise ja transpordipoliitika finantsaruandluse järelevalvel. Kõneleja tegutseb kriitiku ja järelevalvajana, keskendudes olemasolevate eesmärkide ja tegelikkuse vahelise lahknevuse analüüsile, eriti ühistranspordi rahastamise läbipaistvuse osas.
1 Analüüsitud kõnesid