Päevakorra profiil: Anti Allas
Mootorsõidukimaksu seaduse muutmise seaduse eelnõu (677 SE) teine lugemine
2025-11-05
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Keskne teema on mootorsõidukimaksu seaduse muutmine, rõhutades tugevalt õigluse ja põhiseaduslikkuse tagamist seadusandluses. Kõneleja toetab muudatusi, mis kõrvaldavad ebaõigluse (nt maksustamine vara eest, mida enam ei ole), ning nõuab regionaalse leevenduskomponendi sisseviimist maainimeste toetuseks. Positsioon on väärtuspõhine, rõhutades õiglust ja kritiseerides haldusliku lihtsuse eelistamist õiguse ees.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab detailset teadmist mootorsõidukimaksu seaduse kitsaskohtadest, eriti seoses põhiseaduslikkuse ja haldusliku rakendamisega. Ta tunneb hästi seaduseelnõu menetluse ajalugu, viidates varasematele komisjonis maha hääletatud ettepanekutele ja õiguskantsleri sekkumisele. Ekspertiis on suunatud seaduseelnõu parandamisele ja õiguslike puuduste likvideerimisele.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on alguses küsitlev ja seejärel kriitiline, kuid lõpuks konstruktiivne, rõhutades õigluse ja õppimise vajadust. Kasutatakse tugevaid emotsionaalseid apelle ja metafoore, kritiseerides vastaste "jäärapäisust" ja "saba tükkhaaval raiumist". Stiil on formaalne, kuid sisaldab isiklikku lubadust mitte enam ilmselgetele vigadele järele anda.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne seadusandlikus protsessis, osaledes töörühmas ja komisjonis, kus ta esitas koos kolleegidega muudatusettepanekuid. Ta on esinenud Riigikogu saalis nii küsimuste kui ka pikema sisulise kõnega, keskendudes seaduseelnõu ajaloo ja parandusvajaduste selgitamisele. Ta viitab varasemale koostööle Tanel Teini ja Madis Kallasega töörühmas ja komisjonis.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud valitsuskoalitsiooni ja eelnõu eestvedajate vastu, keda süüdistatakse ilmselgete vigade jäärapäises eiramises ja ettepanekute jõuga mahahääletamises. Kõneleja kritiseerib koalitsiooni soovi parandada seadust tükkhaaval, mitte viia sisse kõiki vajalikke muudatusi korraga. Kriitika on suunatud nii protseduurile kui ka poliitika sisule, eriti õigluse eiramisele.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab koostööd fraktsioonikaaslastega (Sotsiaaldemokraadid toetavad mõistlikke ettepanekuid) ning mainib konkreetset koostööd Madis Kallase ja Tanel Teiniga töörühmas. Ta on avatud mõistlikele ettepanekutele, olenemata nende päritolust, kuid kritiseerib valitsuse suutmatust opositsiooni ettepanekuid kuulata. Ta rõhutab vajadust õppida üksteist rohkem kuulama.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tugev regionaalne fookus on suunatud maapiirkondade elanikele, rõhutades, et maal on auto hädavajadus, kuna puudub alternatiiv liikumiseks tööle, kooli või arsti juurde. Kõneleja nõuab regionaalset leevenduskomponenti automaksu määras, et muuta maks maainimeste suhtes õiglasemaks.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Vaated keskenduvad maksude sotsiaalsele õiglusele ja leevendamisele, mitte niivõrd majanduskasvule või fiskaaldistsipliinile. Toetatakse maksuleevendusi lastega peredele, väikebussidele ja regionaalset leevendust maainimestele. Kõneleja toetab automaksu vaid tingimusel, et kõik mõistlikud ja õiglased muudatused on sisse viidud.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja toetab sotsiaalse õigluse parandamist läbi maksuleevenduste, eriti puuetega inimeste automaksuvabastuse osas, viidates Eesti Puuetega Inimeste Koja ettepanekule. Samuti rõhutatakse lastega perede ja maainimeste sotsiaal-majandusliku olukorra leevendamise vajadust.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine fookus on Mootorsõidukimaksu seaduse muudatused (677 SE), mille eesmärk on viia seadus kooskõlla põhiseadusega ja parandada ebaõiglasi sätteid. Kõneleja on aktiivne toetaja muudatustele, mis puudutavad vara ebaseaduslikku valdusest võtmist ja lastega perede leevendusi. Ta oli ka ise regionaalse leevenduskomponendi ettepaneku algataja koos Madis Kallasega.
3 Analüüsitud kõnesid