Päevakorra profiil: Anti Allas
Arupärimine põhikooli lõpueksamitelt läbikukkumise kohta (nr 800)
2025-10-06
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt suunatud haridussüsteemi tulemuslikkusele ja süsteemsete puudujääkide lahendamisele. Kõige olulisemad teemad on õpilünkade kiire likvideerimine ja kaasava hariduse krooniline alarahastamine. Nõutakse tungivalt pikaajalist strateegilist plaani koos konkreetsete rahanumbritega, mis viitab poliitika- ja tulemuspõhisele lähenemisele.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles teadmisi haridusvaldkonna sisulistes ja administratiivsetes probleemides, kasutades spetsiifilisi termineid nagu "õpilüngad", "kaasav haridus" ja "tugisüsteem". Ekspertiis väljendub probleemi põhjuste analüüsimises, seostades õpitulemused otseselt alafinantseerimise ja õpilünkade kulmineerumisega.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on tungiv ja muret väljendav, rõhutades probleemi lahendamise vajalikkust ja süsteemsete vigade tagajärgi. Kuigi kriitiline olukorra suhtes, on pöördumine ministri poole viisakas ja formaalne ("Austatud minister!", "Ärge võtke seda kuidagi halvasti"). Kõneleja kasutab kordust, rõhutades korduvalt vajadust "pika plaani" järele.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne parlamendi järelevalveprotsessis, esitades arupärimise ministrile haridusküsimustes. Viide varasemale koostööle ministriga, mil kõneleja oli linnapea, näitab pikaajalist ja järjepidevat osalemist hariduspoliitika aruteludes ja administreerimises.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud valitsuse tegevusetuse vastu, mis on lasknud kaasava hariduse alarahastamisel jätkuda aastaid. Vastuseis on poliitika- ja menetluspõhine, keskendudes konkreetse, rahastatud pikaajalise lahendusplaani puudumisele. Kriitika intensiivsus on mõõdukas, kuid nõudlik.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja viitab varasemale koostöökogemusele ministriga, mil ta ise oli linnapea, mis näitab valmisolekut erialaseks koostööks. Praegune lähenemine on küll kriitiline, kuid eesmärk on saavutada konsensus ja luua ühine, rahastatud pikk plaan probleemide lahendamiseks.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on kaudne, kasutades Valga kooli näidet illustreerimaks laiemat riiklikku probleemi õpilünkade kulmineerumisest. Põhiline rõhk on siiski riiklikul hariduspoliitikal ja tugisüsteemide rahastamisel, mis mõjutavad kõiki piirkondi.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated rõhutavad vajadust suurendada riiklikke kulutusi haridusse, et lahendada kaasava hariduse krooniline alafinantseerimine. Nõutakse, et pikaajalise plaani taga oleksid konkreetsed rahanumbrid, mis viitab investeeringute prioriteetsusele sotsiaalsete probleemide lahendamisel.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduse kvaliteet ja võrdsus, eriti kaasava hariduse rahastamise kaudu. Rõhutatakse, et ebapiisav tugi erineva võimekusega õpilastele tekitab süsteemseid õpilünki, mis viivad halbade tulemusteni, rõhutades seega sotsiaalset vastutust hariduse ees.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud strateegilisele planeerimisele ja poliitika algatamisele, mitte niivõrd konkreetsetele seaduseelnõudele. Prioriteet on pikaajalise, rahastatud plaani loomine kaasava hariduse ja tugisüsteemide reformimiseks, et tagada kohene reageerimine õpilünkadele.
1 Analüüsitud kõnesid