Päevakorra profiil: Andrei Korobeinik
Õiguskantsleri ettepanek mootorsõidukimaksu seaduse ja liiklusseaduse põhiseadusega kooskõlla viimiseks
2025-04-10
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõneleja väljendab tugevat vastuseisu kehtivale automaksule, pidades seda "totaalselt ebaõiglaseks" ja põhiseadusega vastuolus olevaks, eriti puuetega inimeste ja lasterikaste perede suhtes. Poliitiline positsioon on väärtuspõhine, rõhutades sotsiaalset kaitset ja regionaalpoliitika puudumist. Keskerakonna esindajana lubab kõneleja võimule tulles automaksu sellisel kujul lõpetada.
5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib teadmisi seadusloome protseduuridest, olles Rahanduskomisjoni liige ja teadlik põhiseaduslikkuse järelevalve rollist. Ta on kursis automaksu detailidega, nagu olematu auto maksustamine ja registritasu mõju vanade autode müügile. Lisaks näitab ta teadlikkust regionaalpoliitika mõjudest, tuues näiteks Pärnumaa olukorra ja ühistranspordi puudujäägid.
5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja stiil on kriitiline ja võitluslik, eriti koalitsiooni suunas, kasutades tugevaid väljendeid nagu "inimeste petmine" ja "valija petmine" seadusloome läbipaistmatuse kirjeldamiseks. Ta tasakaalustab loogilisi argumente (viidates Põhiseaduse § 28-le) emotsionaalsete üleskutsetega kaitsta nõrgemaid ühiskonnagruppe. Kõne on formaalne, kuid sisaldab teravaid süüdistusi poliitilise kommunikatsiooni ja tegeliku mõju lahknevuse osas.
5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne seadusloomes, osaledes Rahanduskomisjoni töös ja menetledes õiguskantsleri ettepanekut. Ta kirjeldab varasemaid tegevusi automaksu vastu võitlemisel, sealhulgas vastavate ettepanekute tegemist rahanduskomisjonis, pöördumisi õiguskantsleri ja presidendi poole ning abi andmist inimestele halduskohtusse pöördumisel. Kõneleja palus istungil lisaaega, mis viitab soovile teemat põhjalikult käsitleda.
5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on valitsuskoalitsioon, eriti Reformierakond ja Sotsiaaldemokraadid. Kriitika on nii poliitiline (maks on ebaõiglane) kui ka protseduuriline (koalitsioon ei lubanud Keskerakonna ettepanekuid hääletada). Kõneleja süüdistab koalitsiooni valijate petmises, kuna automaksu kommunikeeriti keskkonnamaksuna, kuigi selle tegelik mõju on negatiivne.
5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab koostööd Keskerakonna sees automaksu vastases võitluses, kuid kirjeldab koalitsiooniga koostöö puudumist. Ta märgib, et koalitsioon mitte ainult ei toetanud nende ettepanekuid, vaid väitis need olevat ebasiirad ega lubanud neid hääletusele panna. Seega on kõneleja avatud koostööle oma erakonna piires, kuid kogeb tugevat vastuseisu valitseva koalitsiooni poolt.
5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Kõneleja keskendub tugevalt regionaalpoliitika puudumisele ja selle negatiivsele mõjule maapiirkondadele. Ta toob esile Pärnumaa kui Eesti suurima maakonna näite, kus elanikel on piiratud liikumisvõimalused ja automaks sunnib neid linnadesse kolima. Regionaalne fookus on seotud murega, et Riigikogu liikmed on üha enam pärit suurtest linnadest, mis vähendab regionaalpoliitika tunnetust saalis.
5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja on vastu maksutõusule, mis on suunatud autoomanikele, eriti neile, kes sõidavad vanemate autodega. Ta kritiseerib registreerimismaksu suurust, mis võib ületada auto hinna, takistades vanade autode müüki ja seega majanduslikult ebasoodsas olukorras olevaid inimesi. Vaated on suunatud sotsiaalse õigluse ja maksukoormuse leevendamisele haavatavatele rühmadele.
5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõige olulisem sotsiaalne teema on lasterikaste perede ja puuetega inimeste kaitsmine, viidates Põhiseaduse § 28-le, mis lubab neile riigi erilist kaitset. Kõneleja väidab, et automaks sunnib neid gruppe autost loobuma, mis on nende sotsiaalse kaitse riive. Ta rõhutab sotsiaalse õigluse vajadust maksupoliitikas.
5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on mootorsõidukimaksu seaduse muutmine, et viia see põhiseadusega kooskõlla, eriti seoses olematu auto maksustamise ja haavatavate rühmade (puuetega inimesed, suurpered) eranditega. Kõneleja on aktiivne vastane kehtivale seadusele ja toetaja õiguskantsleri ettepanekule, rõhutades vajadust läbipaistva ja selge seadusloome järele.
5 Analüüsitud kõnesid