Istungi profiil: Rene Kokk
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
2024-12-10
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt automaksu vastane, mida peetakse Eesti inimesi ja ettevõtjaid kahjustavaks ning ühiskonnale halvasti mõjuvaks maksuks. Rõhutatakse ebaproportsionaalsust ja ebaõiglust, eriti seoses varastatud autode maksustamise ja vanasõidukite kultuuri hävitamisega. Poliitiline raamistik on peamiselt poliitikapõhine, keskendudes eelnõu rakenduslikele ja sotsiaalsetele puudujääkidele.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab detailset asjatundlikkust automaksu rakendusmehhanismide ja sõidukite registrist kustutamise protseduuride osas, sealhulgas teadmisi planeeritavast 800-eurosest keskkonnalõivust. Esitatakse spetsiifilisi küsimusi varastatud autode maksukohustuse kestuse kohta, viidates Transpordiameti menetlustele. Mainitakse varasemat kogemust keskkonnaministrina, mis annab teemadele autoriteedi.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline ja analüütiline, keskendudes eelnõu loogilistele ja protseduurilistele puudujääkidele. Kasutatakse nii loogilisi argumente (proportsionaalsuse puudumine, kulupõhisuse vaidlustamine) kui ka emotsionaalseid apelle (maapiirkonna kahjustamine, kultuuripärandi hävitamine). Toon on formaalne, kuid nõudlik, eriti vastuste puudumise osas varastatud autode küsimuses.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on täiskogu istungil aktiivne, esitades korduvalt spetsiifilisi järelküsimusi automaksu rakendamise kohta ja võttes sõna pikema ettekandega. Märgitakse, et sama küsimust on saalis küsitud mitmel korral, mis viitab järjepidevale teema tõstatamisele. Kasutatakse ka protseduurilist aega (kolm minutit juurde võtmine).
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastuseis on suunatud valitsuse automaksu poliitika vastu, mida peetakse halvaks ja kahjustavaks. Kriitika on poliitikapõhine, heites ette protseduuriliste lahenduste puudumist ja vaidlustades Rahandusministeeriumi seisukohti maapiirkonna transpordi kättesaadavuse osas. Märgitakse ära ka Mart Võrklaev kui automaksuekspert, kelle puudumine ettekandjana tekitas kahetsust.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja tänab ettekandjat (Mait Klaassenit) ettekande eest, kuid keskendub seejärel eelnõu puuduste väljatoomisele ja ministeeriumilt selgete vastuste nõudmisele. Koostöövalmiduse kohta andmed puuduvad, fookus on pigem kriitikal ja lahenduste nõudmisel.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tugev regionaalne fookus on maapiirkondadel, kus automaksu mõju peetakse eriti kahjulikuks, kuna seal puuduvad linnadele omased liikumisvõimalused (taksod, bussid, trammid). See seisukoht on otseses vastuolus Rahandusministeeriumi väidetega transpordi kättesaadavuse kohta.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad on suunatud ettevõtjaid ja inimesi kahjustavate maksude vastu, nõudes maksustamise proportsionaalsust ja õiglust. Eelistatakse mõistlikke summasid ebamõistlikult kõrgete lõivude asemel, kritiseerides 800-eurost keskkonnalõivu kui mitte-kulupõhist.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest teemadest tõstetakse esile vanade autode taastajate ja kollektsionääride huvid, hoiatades, et automaks hävitab aastakümneid üles ehitatud Eesti tehnikaajaloo ja kultuurilise osa. Samuti rõhutatakse ebaõiglust varastatud auto omanike suhtes, kes peavad maksma maksu olematu vara eest.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on automaksu vastustamisel ja sellega seotud fantoomsõidukite registrist kustutamise eelnõu parandamisel. Prioriteedid on selgete reeglite loomine varastatud autode maksukohustuse lõpetamiseks ja ebamõistliku 800-eurose keskkonnalõivu vähendamine. Eelnõu menetlemist soovitatakse arutada rahulikult ja tuua sisse vajalikud parandused.
4 Analüüsitud kõnesid