Päevakorra profiil: Rene Kokk
Arupärimine automaksu kehtestamise kohta (nr 310)
2024-01-22
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugevalt automaksu kehtestamise vastu, rõhutades selle negatiivseid tagajärgi liiklusohutusele ja autopargi vananemisele. Seisukoht on suunatud nii poliitilistele tagajärgedele kui ka väärtuspõhisele õiglusele, kritiseerides maksu mõju madalama sissetulekuga inimestele. Kõneleja raamib vastuseisu kui hoiatust tulevaste sotsiaalsete ja ohutusprobleemide eest ("raskete liiklusõnnetuste arv on suurenenud").
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab teadmisi automaksu potentsiaalsete sotsiaalsete ja ohutusalaste mõjude kohta, rõhutades seost autopargi vananemise ja raskete liiklusõnnetuste arvu suurenemise vahel. Ta viitab spetsiifilistele majanduslikele detailidele, nagu 1000-eurosed autod, mida kasutavad vaesemad inimesed. Ekspertsus väljendub ka võimes tsiteerida ja analüüsida ministri varasemaid, spetsiifilisi väiteid erikomisjoni istungilt.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on terav, kriitiline ja nõudlik, keskendudes ministri varasemate väidete ründamisele ja lahtirääkimise nõudmisele. Kasutatakse hüperbooli ("tohutu paanika") ja irooniat ("toodate hitte küll"), et rõhutada vastaspoole ebakompetentsust. Kõne on pigem emotsionaalne ja süüdistav, nõudes loogilist põhjendust ministri "mõttevälgatusele".
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt arupärimistel ja viitab hiljutisele osalemisele erikomisjoni istungil, mis näitab regulaarset osalemist poliitilistes debattides ja komisjonitöös. Tema tegevusmuster hõlmab vastaspoole varasemate avalduste jälgimist ja nende esiletoomist avalikul foorumil. See on rütmiline, keskendudes korduvatele põhiteesidele.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastasseis on suunatud ministri ja valitsuse vastu, kes automaksu kehtestavad. Kriitika on nii poliitika tagajärgedel põhinev (liiklusohutuse halvenemine) kui ka isiklik/protseduuriline, rünnates ministri väidetavat sotsiaalset tundlikkust ja loogikat. Rünnaku intensiivsus on kõrge, nõudes ministrilt vastutust ja selgitust tema vastuolulistele väidetele jõukuse kohta.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid pole piisavalt.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil, käsitledes Eesti autopargi ja liiklusohutuse probleeme tervikuna. Konkreetseid regionaalseid või kohalikke huve esile ei tooda, kuigi viited odavate autode kasutajatele viitavad laiapõhisele sotsiaalsele probleemile.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on suunatud maksustamise sotsiaalsele õiglusele, olles vastu maksudele, mis tabavad raskelt madala sissetulekuga inimesi. Kõneleja rõhutab, et paljud autoomanikud elavad "peost suhu" ja neil puuduvad vahendid kallimate autode soetamiseks. Ta kritiseerib valitsuse arusaama jõukusest, mis eeldab, et auto omamine tähendab maksuvõimet.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest rõhutatakse majanduslikku ebavõrdsust ja nende inimeste olukorda, kes on sunnitud sõitma väga odavate autodega. Lisaks tõstatatakse liiklusohutuse küsimus kui otsene sotsiaalne probleem, mis tuleneb maksu kehtestamisest. Fookus on sotsiaalsel õiglusel ja haavatavate rühmade kaitsmisel.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on automaksu kehtestamise vastustamisel, kasutades selleks arupärimise mehhanismi. Kõneleja tegutseb algatatud seaduseelnõu tugeva vastasena, nõudes selle põhjenduste lahtiseletamist ja kritiseerides selle potentsiaalseid negatiivseid tagajärgi.
1 Analüüsitud kõnesid