Päevakorra profiil: Rene Kokk
Arupärimine Kehtna Kutsehariduskeskuse ja Vana-Vigala Tehnika- ja Teeninduskooli ümberkorraldamise kohta (nr 733)
2025-05-06
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt vastu maapiirkondade kutsekoolide ümberkorraldamisele, eriti Vana-Vigala kooli osas, kartes, et "kui kaob kool, kaob aegamisi ka küla." Seisukoht on väärtuspõhine ja kriitiline, süüdistades ministeeriumi kergekäelises ja "Exceli tabelil" põhinevas reformis, mis ignoreerib regionaalset mõju. Nõutakse otsuste sisulist ja inimkeskset ümbervaatamist.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab detailset teadlikkust Vana-Vigala kooli ümberkorraldamise protseduuridest ja tagajärgedest. Ta toob esile spetsiifilised probleemid nagu katlamaja tegevus, õppehoonete ja ühiselamute varasemad investeeringud ning õppurite registreerimise keerukus. Kasutatakse analoogiat varasema riigiasutuste büroode sulgemisega (Transpordiamet/Maanteeamet) teenuse kättesaadavuse halvenemise teemal.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kirglik, kriitiline ja otsene, kasutades nii emotsionaalseid apelle (vajadus teha tööd "südame ja mõistusega") kui ka loogilisi argumente (investeeringute raiskamine). Tone on hoiatav ja pakiline, kirjeldades protsessi kui "hiilivat" ja ebaausat. Lõpus pöördutakse ministri poole isiklikult, kutsudes teda üles vältima poliitloogikat ja tegelema raske tööga.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt arupärimises, mis on suunatud ministeeriumi otsuste vaidlustamisele. Ta viitab varasemale tegevusele, kus kogukond kutsus poliitikuid kohapeale kohtuma. Ministrile antakse konkreetne tegevusjuhis: võtta aega, minna Märjamaa valla esindajate ja kogukonnaga kohtuma.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on Haridus- ja Teadusministeerium ning Regionaal- ja Põllumajandusminister, keda kritiseeritakse reformi läbiviimise viisi eest. Kriitika on protseduuriline ja poliitiline, süüdistades ministeeriumi analüüsi sisu varjamises ja otsuse tegemises enne kogukonna vastuseisu. Kõneleja kahtleb ministri rahulolus protsessiga ja vihjab, et tegemist on ebamugava arupärimise kaelast ära saamisega.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab vajadust tihedaks koostööks kohalike osapooltega, toetades kogukonda, kooliperet ja omavalitsust, kes on ministeeriumi otsusele vastu hakanud. Ta nõuab ministrilt, et see läheks ja suhtleks otse nende osapooltega, et leida parem lahendus. Puuduvad viited erakondadeülesele koostööle.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on tugevalt regionaalne, keskendudes Vana-Vigala Tehnika- ja Teeninduskooli ning Kehtna Kutsehariduskeskuse saatusele. Rõhutatakse, et kooli sulgemine mõjutab negatiivselt Märjamaa valla ja kohaliku kogukonna elujõulisust, tuues näiteks poe ja bussiliikluse halvenemise.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kriitika on suunatud lühinägelikule fiskaaldistsipliinile, mis püüab kokku hoida mõne inimese töötasu arvelt, kuid ignoreerib riigi varasemaid suuri investeeringuid remonditud hoonetesse. Hoiatatakse, et kooli sulgemine toob omavalitsusele kaasa lisakulusid tühjaks jäävate kohtade haldamisel ning viib riigivara (hoonete) müümiseni erasektorile.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on maapiirkondade haridusvõimaluste ja kogukondade elujõulisuse säilitamine. Rõhutatakse, et kooli kadumine toob kaasa küla hääbumise, mis on läbi Eesti ajaloo korduvalt kinnitust leidnud. Oluline on koolipere (õpetajate ja õpilaste) ning kohalike elanike murede arvestamine.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on olemasoleva ministeeriumi haldusotsuse (koolide ümberkorraldamine) vaidlustamisel ja selle tühistamise nõudmisel. Kõneleja ei keskendu uute seaduste loomisele, vaid nõuab, et minister vaataks analüüsi sisuliselt läbi ja teeks haridus- ja teadusministrile ettepaneku otsus kord veel üle vaadata.
3 Analüüsitud kõnesid