Päevakorra profiil: Rene Kokk
Ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu (725 SE) esimene lugemine
2025-10-14
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt opositsiooniline eelnõu sisuliste muudatuste (teenindajakaardi foto eemaldamine) ja menetlusliku kiirustamise suhtes. Rõhutatakse kliendi turvalisust ja läbipaistvust ning kritiseeritakse valitsuse põhjendusi kui loosunglikke ja ebapiisavalt läbimõeldud. Kõneleja seisab vastu halvale seadusloome praktikale, kus kiirustamise ettekäändel jäetakse sisulised ettepanekud arvestamata.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust ühistranspordi regulatsiooni, teenindajakaartide nõuete ja andmeregistrite kasutamise osas. Eelkõige keskendutakse kohalike omavalitsuste kontrolliõiguste puudumisele platvormiteenuste üle, viidates Eesti Linnade ja Valdade Liidu ettepanekule. Samuti kummutatakse väited fotonõude koormavusest, viidates olemasolevatele ID-kaardi ja passi andmetele registrites.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline ja küsitlev, kasutades ministri ja ministeeriumi tegevuse hindamiseks tugevaid väljendeid nagu "halb seadusloome praktika" ja "müügikõnes". Apellatsioon on peamiselt loogiline, keskendudes eelnõu sisulistele puudujääkidele ja menetluslikele vigadele, kuid edastatud kõrge intensiivsusega. Kasutatakse retoorilisi küsimusi, et rõhutada eelnõu põhjenduste ebaloogilisust kliendi vaates.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt Riigikogu eelnõu menetluses ja viitab Majanduskomisjonis toimunud arutelule. Mainitakse ka isiklikku tegevust, rääkides teemal "päris hulga inimestega" (kontrollküsimuste mõttes), et koguda tagasisidet teenindajakaardi fotonõude kohta.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud eelnõu esitajatele (ministrile ja ministeeriumile), süüdistades neid halvas seadusloome praktikas ja kaasamise teeskluses. Eriti kritiseeritakse kiirmenetluse kasutamist, et vältida sisuliste ettepanekute arvessevõtmist, nimetades seda näiteks, kuidas kaasatakse lihtsalt kaasamise pärast. Vastandutakse ka ettevõtjate huvide ületähtsustamisele kliendi turvalisuse arvelt.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil keskendub väljastpoolt tulnud ettepanekute toetamisele, eriti Eesti Linnade ja Valdade Liidu poolt esitatud kontrolliõiguste laiendamise osas. Kõneleja tegutseb oma fraktsiooni (EKRE) nimel, lubades esitada muudatusettepanekuid, et parandada seaduse puudujääke.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul seadusandlusel, kuid tugeva regionaalse rõhuasetusega kohalike omavalitsuste (Eesti Linnade ja Valdade Liit) rolli ja kontrolliõiguste laiendamise toetamisel. Rõhutatakse vajadust anda kohaliku omavalitsuse korrakaitseüksustele õigus teostada kontrolli platvormiteenuse osutajate üle.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad kalduvad tarbijakaitse poole, seades kahtluse alla ettevõtjate argumentide prioriteetsuse, eriti kui need puudutavad läbipaistvust ja turvalisust. Märgitakse, et ettevõtjad ei peaks otsustama regulatsiooni üle, vaid seda tuleks vaadata kliendi vaates, tuues paralleeli maksude maksmise kohustusega.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on tarbijate turvalisus ja usaldus taksoteenuste vastu, rõhutades vajadust juhi visuaalse identifitseerimise järele teenindajakaardil. Turvalisuse aspekt on esitatud kliendi ootusena, et näha, kas roolis on sama inimene, kes on vastavad nõuded täitnud.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Ühistranspordiseaduse muutmise eelnõul (725 SE), kus kõneleja on opositsioonis, keskendudes menetluslike vigade parandamisele. Prioriteediks on teenindajakaardi fotonõude säilitamine ja kohalike omavalitsuste kontrolliõiguste lisamine seadusesse. Kõneleja lubab EKRE poolt vastavad muudatusettepanekud esitada.
3 Analüüsitud kõnesid