Päevakorra profiil: Rene Kokk
Arupärimine teedeehituse ja neljarealiste teede kohta (nr 408)
2024-10-07
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on tugevalt suunatud teedeehituse ja neljarealiste maanteede prioriseerimisele, mida peetakse majanduse vereringeks ja liiklusohutuse parandamise eelduseks. Esineja väljendab tugevat vastuseisu automaksu kehtestamisele, väites, et see halvendab liiklusohutust, vanandades autoparki. Poliitiline raamistik on tulemuspõhine, kritiseerides praeguse valitsuse tegevusetust ja tuues esile eelmise rahvuskonservatiivse valitsuse teeneid taristuprojektide ettevalmistamisel.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja demonstreerib asjatundlikkust teede taristu planeerimise ja rahastamise küsimustes, esitades detailseid küsimusi kavandatavate mahtude ja rahastuse protsentuaalse muutuse kohta perioodidel 2023–2027 ja järgneval kümnel aastal. Ta seostab teede taristu olulisuse liiklusohutuse (liiklussurmade arv) ja majanduse toimimisega. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "neljarealised põhimaanteed" ja "riiklik teedeehituse rahastus".
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnestiil on kriitiline ja asjakohaselt kiireloomuline, rõhutades arupärimise üle aasta kestnud hilinemist ja teema aktuaalsust. Kasutatakse loogilisi argumente, sidudes teedeehituse liiklusohutuse ja majanduse vereringega, ning esitatakse selged, nummerdatud küsimused ministrile. Toon on formaalne ja keskendub poliitika puudujääkidele.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esineja tegevusmuster hõlmab parlamendi kontrollimehhanismide (arupärimiste) kasutamist, rõhutades, et käsitletav arupärimine (nr 408) on üle aasta hiljaks jäänud, olles esitatud 13. mail 2023. See näitab järjepidevust valitsuse vastutusele võtmisel taristu teemadel.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud Vabariigi Valitsusele ja endisele kliimaministrile Kristen Michalile, kritiseerides nii arupärimisele vastamise protseduurilist viivitust kui ka valitsuse prioriteetide puudumist neljarealiste teede rahastamisel. Kriitika on poliitika- ja tulemuspõhine, vastandades praegust olukorda 2019. aastal ametisse astunud valitsuse tegevusega.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Ei ole piisavalt andmeid.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on üleriigiline, rõhutades vajadust tagada liikumisvõimalus igasse Eesti punkti, et toetada ettevõtlust ja majanduse vereringet kogu riigis. Viidatakse ka Läti ambitsioonikatele taristuplaanidele (Riiast igasse punkti kahe tunni jooksul) kui eeskujule.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated rõhutavad tugevalt teedeehituse rahastamise olulisust majanduskasvu ja ettevõtluse toetajana, nimetades taristut majanduse vereringeks. Esineja on vastu automaksule, mis tema hinnangul vanandab autoparki ja on negatiivse mõjuga majandusele ning liiklusohutusele.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on liiklusohutus, kus esineja rõhutab liiklussurmade arvu tõusu Eestis ja seostab seda otseselt teede taristu alarahastamise ning automaksu negatiivse mõjuga. Liiklusohutust peetakse teede taristu arendamise oluliseks argumendiks.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on valitsuse tegevuse kontrollimisel seoses teedeehituse rahastamise ja neljarealiste teede rajamise prioriteetidega, mida viiakse ellu arupärimise esitamise kaudu. Eesmärk on saada selged vastused valitsuse plaanide, prioriteetide ja kavandatavate mahtude kohta järgmisel kümnel aastal.
1 Analüüsitud kõnesid