Päevakorra profiil: Rene Kokk
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 UA) teine lugemine
2024-07-29
XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt automaksu (Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu) vastu, nimetades seda valitsuse "rumalaks katseks" ja "riigi rikkaks maksustamise plaaniks", mis ajalooliselt ei ole toiminud. Poliitiline raamistik on väärtuspõhine ja tulemuspõhine, rõhutades maapiirkondade elanike, suurperede ja riigikaitse vajaduste kaitset maksukoormuse eest. Esineja ja Eesti Konservatiivne Rahvaerakond lubavad maksu võimalusel lõpetada ja tagasi pöörata.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja demonstreerib teadmisi liiklusohutuse ja sõidukipargi vananemise seostest, prognoosides raskemate õnnetuste arvu kasvu vanemate ja väiksemate autode tõttu. Ta toob esile ka liikluskindlustuseta sõidukite arvu suurenemise ohu maksukoormuse tõttu ning viitab taristuettevõtjate väidetavale 4,4 miljardi euro suurusele puudujäägile teede taristu korrashoiuks. Esinemises rõhutatakse mõjuanalüüsi puudumist eelnõu menetlemisel.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja stiil on võitlev ja tungiv, kasutades tugevaid emotsionaalseid väljendeid (nt "maksude laviin," "käegalöömise meeleolu," "reha peale astumine"). Ta kombineerib loogilisi argumente (nt autode vanuse ja õnnetuste seos) valitsuse tegevuse terava kriitikaga, süüdistades ametnikke reaalsustaju puudumises. Esineja pöördub otse nii saadikute kui ka televaatajate poole.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esineja märgib, et on automaksu aruteludel puldis käinud "päris mitmeid kordi," viidates korduvale ja aktiivsele osalemisele selle konkreetse eelnõu debatis. Ta mainib ka ringikäimist Eestis, et tajuda inimeste meeleolu ja ebakindlust. Muude esinemiste sageduse kohta andmed puuduvad.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud valitsuse ja koalitsiooni vastu, süüdistades neid rumalas ja ajalooliselt ebaõnnestunud maksustamispoliitikas. Eriti kritiseeritakse Rahandusministeeriumi ametnikke, kes väidetavalt ei taju transpordi kättesaadavuse erinevust linna- ja maapiirkondades. Kriitika on poliitika- ja menetluskeskne, ning kompromiss on välistatud, kutsudes eelnõu koheselt menetlusest eemaldama.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Esineja rõhutab oma erakonna (EKRE) ühtset vastuseisu automaksule. Koostöö või kompromissivalmiduse kohta teiste erakondadega andmed puuduvad; fookus on opositsioonilisel vastuseisul.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Kõne keskendub tugevalt maapiirkondadele ja hajaasustusele, vastandades neid suurlinnadele ja tiheasustusele. Rõhutatakse, et maal elavad inimesed, põllumehed, väikeettevõtjad ja jahimehed vajavad suuremaid sõidukeid ja kannatavad maksu all ebaproportsionaalselt. Esineja kinnitab oma seisukohti isikliku kogemusega maal elamisest.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Esineja on tugevalt maksutõusude vastu, väites, et maksude laviin tekitab inimestes käegalöömise meeleolu ja sunnib neid tegema valikuid toidu ostmise ja maksude maksmise vahel. Ta prognoosib maksude optimeerimise kasvu, sularaha arveldamise suurenemist ja ettevõtluse ning inimeste Eestist lahkumist. Majanduspoliitiliselt pooldab ta madalamat maksukoormust ja toetab ettevõtjaid, kes on ratsionaalsed ja lahkuvad Eestist vaikselt.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Esile tuuakse suurperede ja jahindussektori vajadused, rõhutades, et riik peaks neid partnereid toetama, mitte maksustama. Esineja muretseb sotsiaalse ebakindluse ja "käegalöömise mentaliteedi" leviku pärast, mis on tingitud maksukoormusest. Samuti pooldab ta sularaha jätkuvat käibelolekut.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 UA) vastustamine ja selle menetluse peatamine. Esineja on eelnõu tugev vastane ja algatuse lõpetamise nõudja. Sekundaarselt rõhutatakse liiklusohutuse ja teede taristu rahastamise vajadust.
4 Analüüsitud kõnesid