Päevakorra profiil: Aivar Kokk

Energiamajanduse korralduse seaduse ning keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse täiendamise seaduse eelnõu (359 SE) esimene lugemine

2024-03-06

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab tugevalt Eesti energiasõltumatust ja juhitava elektri tootmist, eriti pelletitolmu kasutamist põlevkivikateldes kui kiiresti rakendatavat lahendust. Kritiseerib teravalt Eleringi tegevust ja infrastruktuuri haldamist, nõudes suuremat tähelepanu praktiliste energialahenduste rakendamisele. Pooldab mitmekesiseid energiatootmise viise, sealhulgas tuule- ja päikeseenergia kombineerimist.

6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab sügavaid teadmisi energiamajanduses, eriti pelletitootmises ja -ekspordis, toodud konkreetsed andmed Eesti pelletitootmise mahust ja ekspordi sihtriikidest. Valdab detailselt Eleringi majandusnäitajaid ja elektrikaablite remondiprotsesse, võrreldes neid teiste infrastruktuuriprojektidega. Demonstreerib tehnilist arusaamist elektritootmise erinevatest meetoditest ja nende kuludest.

6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kasutab otsest ja emotsionaalset kõnelaadi, sageli retoorilisi küsimusi ja kõnekeelseid väljendeid nagu "mis jama see on". Toetub faktidele ja konkreetsetele numbritele, kuid esitab need kirglikult ja kriitilises toonis. Kasutab võrdlusi ja praktilisi näiteid oma seisukohtade illustreerimiseks, näiteks võrreldes kaabliremonti gaasitoru parandamisega.

6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõik kõned toimusid samal päeval (6. märts 2024) energiaseaduse eelnõu esimese lugemise raames. Näitab aktiivsust energiakomisjoni töös ja mainib varasemaid vestlusi ministriga energiateemadel. Viitab ka varasematele küsimustele peaministrile 2023. aasta kevadel gaasiterminali teemal.

6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kritiseerib teravalt Eleringi tegevust, süüdistades ettevõtet ebaefektiivsuses ja ettevõtjate raha raiskamises. Väljendab frustratsiooni valitsuse energiapoliitika suhtes, eriti infrastruktuuriprojektide aeglase elluviimise pärast. Opositsioon on peamiselt poliitikakeskne, mitte isiklik, keskendudes süsteemsetele probleemidele.

6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Mainib koostööd energiakomisjoniga, kuigi kirjeldab selle tööd keerulisena erinevate huvide tõttu. Viitab varasematele vestlustele ministriga, mis näitab valmisolekut konstruktiivseks dialoogiks. Tunnistab eelnõu positiivseid aspekte vaatamata kriitikale, mis viitab tasakaalustatud lähenemisele.

6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendub tugevalt Eesti energiasektorile ja võrdleb seda teiste Euroopa riikidega nagu Rootsi, Taani, Belgia ja Suurbritannia. Mainib konkreetselt Narva elektrijaamu ja rõhutab Eesti pelletitootmise potentsiaali. Käsitleb ka Eesti-Soome ja Eesti-Läti energiaühendusi kui kriitilisi riiklikke huve.

6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Rõhutab kuluefektiivsust energiainvesteeringutes, võrreldes 80-miljonist pelletilahendust 2-miljardiliste alternatiividega. Kritiseerib Eleringi erakorralist tulu (190 miljonit eurot) kui ettevõtjate raha raiskamist. Toetab erasektori kiirust ja efektiivsust, viidates LNG-terminali ehitamisele kui positiivsele näitele.

6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Piisavalt andmeid ei ole.

6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskendub energiamajanduse seadusandlusele, toetades eelnõu üldist suunda, kuid nõudes täiendavaid alternatiive. Rõhutab vajadust kaaluda pelletitolmu kasutamist põlevkivikateldes kui seaduslikku võimalust. Nõuab paremat regulatsiooni Eleringi tegevuse üle ja infrastruktuuriprojektide kiirendamist.

6 Analüüsitud kõnesid