Päevakorra profiil: Aivar Kokk
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (345 SE) esimene lugemine
2024-01-23
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõneleja võtab tulumaksuseaduse muutmise küsimuses selgelt toetava positsiooni, rõhutades tugevalt vajadust tõsta rahvusvaheliste autovedude autojuhtide maksuvaba päevaraha 75 euroni päevas. Peamine argument keskendub Eesti ettevõtjate võrdse kohtlemise põhimõttele võrreldes naaberriikidega, eriti Läti, Leedu ja Soomega. Kõneleja kritiseerib teravalt valitsuse majanduspoliitikat, tuues välja Eesti majanduse kaheksa kvartali pikkuse languse ja süüdistades valitsust 2 miljardi euro kaotamises läbi valede otsuste.
6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab sügavat asjatundlust transpordisektoris, opereerides konkreetsete numbrite ja faktidega - 6500 rahvusvahelist autot, transpordi 6% osakaal SKP-s, 500-600 euro kuine konkurentsieelis naaberriikidel. Demonstreerib põhjalikke teadmisi Euroopa Liidu liikuvuspaketist ja direktiividest, mis jõustusid 2022. aasta veebruaris. Viitab ka varasematele kogemustele aktsiisitõusudega 2017. aastal ja nende negatiivsetele tagajärgedele, näidates pikaajalise poliitilise ja majanduskogemuse olemasolu.
6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnelemisstiil on emotsionaalne ja konfrontatsiooniline, kasutades tugevaid väljendeid nagu "rumalad otsused" ja "kahju, et sihukesed ministrid on meil valitsuses olnud". Kombineerib faktipõhiseid argumente isiklike rünnakutega, kasutades retoorilisi küsimusi vastaste survestamiseks. Kõnetoon on kirglik ja kohati süüdistav, eriti valitsuse majanduspoliitika kriitika osas, kuid toetab argumente konkreetsete näidete ja numbritega.
6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt parlamendiaruteludes, tehes mitu järjestikust sõnavõttu sama teema raames 23. jaanuaril 2024. Viitab varasematele kohtumistele Stenbocki majas ja majanduskomisjoni juhtimise kogemusele, mis näitab regulaarset poliitilist aktiivsust. Mainib ka suhtlemist ettevõtjatega ja majanduskomisjoni esimehe vestlusi autovedajatega, mis viitab süstemaatilisele huvirühmade kaasamisele.
6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja kritiseerib teravalt praegust valitsust ja eriti peaministrit, süüdistades neid majanduse hävitamises ja valede otsuste tegemises. Rünnakud on nii poliitilised kui ka isiklikud, tuues välja konkreetseid ebaõnnestumisi nagu Eleringi tegevus ja raudteevagunite müük. Opositsioon on kategooriline - kompromissivalmidust ei näidata, vaid nõutakse kardinaalseid muudatusi majanduspoliitikas.
6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja näitab piiratud koostöövalmidust, kuigi tunnustab Eesti 200 erakonda ja väljendab lootust nende mõistlikkusele. Viitab positiivselt Jüri Ratase viimasele valitsusele ja kiidab kiirete otsuste tegemist 2020. aasta kriisis. Rõhutab vajadust ettevõtjatega suhtlemise järele, kuid ei näita valmisolekut praeguse valitsusega konstruktiivseks koostööks.
6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Kõneleja keskendub peamiselt üleriigilistele majandusküsimustele, kuid toob välja ka piirkondlikke näiteid nagu Valga ja piiriäärse kaubanduse mõju. Rõhutab Eesti positsiooni võrdluses naaberriikide Läti, Leedu, Poola ja Soomega. Transpordisektori käsitlemine on rahvusvaheline, keskendudes Eesti konkurentsivõimele Euroopa turul.
6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja pooldab tugevalt vabaturumajandust ja ettevõtjasõbralikku poliitikat, rõhutades et "raha tuleb ainult ettevõtlusest". Kritiseerib maksutõuse ja nõuab ettevõtjate võrdset kohtlemist konkurentide suhtes. Toetab maksusoodustusi transpordisektorile ja väidab, et valitsuse poliitika on viinud 2 miljardi euro kaotuseni. Näitab selget vastupanu riigi sekkumisele majandusesse, kui see kahjustab konkurentsivõimet.
6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Piisavalt andmeid ei ole
6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Kõneleja keskendub tulumaksuseaduse muutmisele, eesmärgiga tõsta autovedajate maksuvaba päevaraha piirmäära 75 euroni. Rõhutab Euroopa Liidu direktiivide ülevõtmise vajadust, eriti liikuvuspaketi osas, mis on Eesti poolt täitmata jäänud juba kaks aastat. Toetab aktiivselt transpordisektorit puudutavaid seadusemuudatusi ja viitab varasematele edukatele algatustele nagu kandevõime tõstmine metsaveoautodel.
6 Analüüsitud kõnesid