Päevakorra profiil: Aivar Kokk

Mootorsõidukimaksu seaduse ja liiklusseaduse muutmise seaduse eelnõu (694 SE) teine lugemine

2025-11-05

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugevalt suunatud mootorsõidukimaksu (MST) tühistamisele, lubades selle kaotamist 2027. aastal. Kõneleja vastustab jõuliselt valitsuse maksutõuse (käibemaks, tulumaks, aktsiisid), mis on tema hinnangul viinud pered vaesusse ja suurendanud maksukoormust ligi 2 miljardi euro võrra. Fookus on väärtuspõhine ja tulemuslikkusele suunatud, rõhutades perede ja majanduse kaitset. Üks kõneleja esitab ka tehnilise küsimuse peretoetuse rakendamise detailide kohta.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust maksupoliitika ja riigieelarve numbrite osas, tuues välja konkreetseid maksutõusu protsente (käibemaks 20%, tulumaks 10%) ja maksukoormuse kasvu. Erialane teadmine on ilmne ka taristuprojektide (2+2 teed, Rail Baltica) ja teede rahastamise kriitilise olukorra analüüsimisel, mainides vajalikke summasid (2 miljardit teedele). Samuti viidatakse varasemale kogemusele majanduskomisjoni esimehena.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on väga võitluslik, kiireloomuline ja emotsionaalne, kasutades tugevaid hinnanguid nagu "Häbi!" ja kirjeldades olukorda piinlikuna. Kõneleja tasakaalustab emotsionaalseid üleskutseid (pered vaesuses, arestitud arved) loogiliste argumentidega, esitades hulgaliselt konkreetseid andmeid maksutõusude ja taristu kulude kohta. Toon on valitsuse suhtes teravalt kriitiline ja süüdistav.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne Riigikogu saalis seadusandlikus debatis, osaledes mootorsõidukimaksu eelnõu teisel lugemisel. Üks kõneleja viitab varasemale rollile majanduskomisjoni esimehena, mis näitab varasemat seotust seadusloomega.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastuseis on suunatud valitsuskoalitsioonile, nimetades Reformierakonda, Eesti 200 ja Sotsiaaldemokraate. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes maksutõusude (MST, aktsiisid) negatiivsele majanduslikule mõjule ja teede rahastamise ebapiisavusele. Vastuseis on intensiivne ja kompromissitu, lubades MST võimule tulles tühistada.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Puudub tõendus avatusest koalitsiooniga koostööks või kompromissideks, kuna valitsuse tegevust nimetatakse piinlikuks ja rumalateks otsusteks. Üks kõneleja küsib komisjonis arutatud tehnilise detaili kohta vastust, mis näitab protseduurilist kaasatust.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklik, rõhutades samas kriitilist vajadust regionaalse taristu järele, nagu 2+2 maanteed (Tallinn, Tartu, Narva, Ikla). Rail Baltica kontekstis mainitakse Pärnu-Tallinna ja Riia suundi, kritiseerides Läti rahapuudust ja rõhutades siseriikliku raudtee tähtsust.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on tugevalt maksude vastased, rõhutades, et maksukoormuse tõus on viimase kahe aastaga suurenenud pea 2 miljardit eurot, viies inimesed vaesusse. Toetatakse perede maksuleevendust ja nõutakse suuri investeeringuid taristusse, kritiseerides samas ebaefektiivseid kulutusi (nt 200 miljonit ühistranspordile). Eelistatakse majanduskasvu soodustavat maksukeskkonda.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskne sotsiaalne teema on lastega perede majanduslik toimetulek ja vaesus, mida on süvendanud maksutõusud. Rõhutatakse, et kolme lapsega peredelt võeti ära 2400 eurot aastas, samal ajal kui pakutakse tagasi vaid 300 eurot. Samuti tõstatatakse erivajadustega inimeste toetuse küsimus seoses automaksuga.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Vahetu seadusandlik fookus on mootorsõidukimaksu eelnõu (694 SE) vastustamine ja selle vigade paranduse kritiseerimine. Pikaajaline prioriteet on MST täielik tühistamine, mis on Isamaa Erakonna lubadus. Samuti keskendutakse teede rahastamise ja Rail Baltica ehituse eelarvelistele otsustele.

3 Analüüsitud kõnesid