Päevakorra profiil: Aivar Kokk

Reklaamiseaduse ja isikuandmete kaitse seaduse muutmise seaduse eelnõu (696 SE) esimene lugemine

2025-10-21

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline Euroopa Liidu reklaamiseaduse määruse ülevõtmise suhtes, eriti mis puudutab väikeste esemete (pastakad, jõulukaardid) reguleerimist, pidades seda "jaburaks" ja ebapraktiliseks. Toetatakse läbipaistvust suurte meediakampaaniate osas, kuid nõutakse selgust kulude kandmise ja seaduse tõlgendamise osas. Kõneleja rõhutab vajadust seista vastu Brüsselist tulevatele "juradele" ja ebamõistlikele nõuetele.

8 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust valimiskampaaniate praktiliste detailide osas, keskendudes reklaami maksumusele, raadioreklaami pikkuse mõõtmisele ja meediaettevõtete riskihindamisele. Kasutab konkreetseid näiteid (pastapliiatsi hind 17 senti, raadioreklaami pikkus 15 vs 22 sekundit) ja nõuab selgust juriidilistes definitsioonides, nagu logo patenteerimine ja väike rikkumine.

8 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on otsekohene ja kohati emotsionaalne, kasutades rahvakeelseid väljendeid ("jura," "jabur") ning rõhutades mõistuse piiri. Kõneleja nõuab praktilisi lahendusi (nt piltide ja jooniste tegemist) ning tasakaalustab kriitikat ministri isikliku süüdistamisest hoidumisega, väljendades talle kaastunnet.

8 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster on keskendunud Riigikogu saali debattidele seaduseelnõu esimesel lugemisel, kus esitatakse korduvalt küsimusi ja nõutakse eelnõu parandamist. Viitab varasemale pikaajalisele poliitilisele tegevusele (15 aastat Riigikogu valimistel) ja isiklikule seotusele meediaettevõtlusega (lehe omanik).

8 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastuseis on suunatud Euroopa Liidu määruste ülereguleerimisele ja ebamõistlikkusele, nõudes, et Eesti peaks "selga sirgeks lükkama" ja vajadusel protestima Euroopa Kohtus. Kriitika on suunatud ka seaduse ebaselgusele, mis tekitab reklaamifirmadele liiga suure trahviriski (20 miljonit eurot) ja ebakindluse.

8 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on pragmaatiline ja konstruktiivne, kuigi kriitiline; minister on isiklikult säästetud süüdistustest. Palub Majanduskomisjonil eelnõuga põhjalikumalt tööd teha, et selgitada välja ebaselged punktid, näidates valmisolekut protseduuriliseks koostööks paranduste tegemisel.

8 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendub peamiselt riiklikule seadusandlusele ja rahvusvahelistele (Euroopa Liidu) regulatsioonidele. Regionaalne fookus on minimaalne, mainides vaid Jõgeva valda lühikese anekdootliku näitena valimiste eeskirjade rikkumisest.

8 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated rõhutavad regulatsioonide kuluefektiivsust ja muret kampaaniakulude kasvu pärast, eriti raadioreklaami puhul, kus nõutakse, et kandidaat ei peaks maksma kohustusliku teavituse eest. Hoiatab, et suured trahvid võivad reklaamifirmasid poliitilistest klientidest eemale peletada, mis piirab turukonkurentsi.

8 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data

8 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud Reklaamiseaduse ja isikuandmete kaitse seaduse muutmise eelnõule (696 SE). Kõneleja on eelnõu detailide suhtes kriitiline vastane, nõudes majanduskomisjonilt täiendavat tööd, et selgitada välja logo definitsioonid, trahvide raamid ja reklaamikulude kandmise põhimõtted.

8 Analüüsitud kõnesid