Päevakorra profiil: Aivar Kokk

Riigieelarve seaduse ja riigieelarve seaduse muutmise seaduse muutmise seaduse eelnõu (736 SE) esimene lugemine

2025-10-13

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Peamine fookus on riigieelarve läbipaistvusel ja valitsuse vastutuse puudumisel suurte kulutuste osas. Poliitik on tugevalt vastu valitsuse maksukoormuse tõstmisele (pea 2 miljardit eurot), väites, et see tapab majanduse ja inimeste toimetuleku. Poliitiline raamistik on selgelt poliitika- ja tulemuspõhine, kritiseerides koalitsiooni usaldusväärsust ja varasemaid otsuseid. Ta esindab Isamaa Erakonna seisukohti, olles eelarve seaduse muutmise eelnõu suhtes kriitiline.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Poliitik demonstreerib sügavat teadmist riigieelarve struktuurist ja selle seadusandlusest, nõudes kulude liigendamist (tööjõu-, majandamis-, finantskulud jne). Ta kasutab konkreetseid rahalisi näiteid (50 miljonit kaitsetööstuse fondile, 17,8 miljonit SmartCapile) ja viitab varasematele komisjoni aruteludele ning ekspertide arvamustele. Ta on spetsialiseerunud eelarve täitmise kontrollile ja ministrite suvaõiguste piiramisele.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on valdavalt kriitiline, nõudlik ja kohati võitlev, eriti valitsuse tegevuse ja ebausaldusväärsuse suhtes. Kasutatakse loogilisi apelle, tuginedes konkreetsetele summadele ja seadusemuudatuste vajadusele, kuid lisatakse ka teravaid süüdistusi (nt raha antakse "musta auku"). Stiil on formaalne, kuid sisaldab teravaid poliitilisi hoiatusi (nt hirm, et maksutõus tuleb pärast valimisi tagasi).

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Poliitik on aktiivne Riigikogu saalis, pidades mitu kõnet järjest, et käsitleda kõiki kolme rahandusministri tutvustatud eelnõu korraga. Ta viitab varasematele küsimistele valitsuse istungitel ja komisjonides, näidates järjepidevat tegevust eelarveteemade jälgimisel. Ta on teinud ettepaneku eelarve loetavamaks muutmiseks juba pikemat aega.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Tugev opositsioon valitsusele ja koalitsioonile, kritiseerides nende ebausaldusväärsust, eriti maksupoliitikas ja eelarve läbipaistmatuses. Peamised kriitikaobjektid on rahandusminister ja valitsus, kellele heidetakse ette vastuste puudumist suurte tehingute kohta ja ministrite liigset suvaõigust eelarveridade muutmisel. Kriitika on intensiivne ja keskendub menetluslikele puudujääkidele ning poliitilisele silmakirjalikkusele.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Poliitik esindab Isamaa Erakonda, kes on teinud eelarve läbipaistvuse osas pikaajalisi ettepanekuid. Kuigi kriitiline, väljendab ta lootust, et koalitsioon toetab Isamaa muudatusettepanekuid eelarve seaduse muutmise eelnõule, näidates avatust koostööle konkreetsete seadusandlike paranduste osas.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on peamiselt riiklikul eelarvepoliitikal ja keskvalitsuse tegevusel. Siiski tõstatatakse küsimus omavalitsuste eelarveotsuste rangemate reeglite kohta võrreldes valitsuse paindlikkusega, tuues esile kohaliku tasandi mure.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Poliitik on tugevalt fiskaalselt konservatiivne, vastandudes maksukoormuse tõusule, mis tema hinnangul tapab majandust ja ettevõtlust. Ta nõuab ranget eelarvedistsipliini, läbipaistvust kulutustes ja vastutust investeeringute (nt fondide osakute ostmine) tulemuste eest. Ta kritiseerib valitsuse suurt kulutuste suurendamist lisaeelarvega.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on riigieelarve seaduse muutmine, et muuta eelarve loetavamaks ja läbipaistvamaks, liigendades kulud detailsemalt. Ta on algataja rollis, tehes ettepaneku tühistada ministri õigus muuta eelarves kindlaksmääratud vahendite liigendust ja anda see õigus üksnes Vabariigi Valitsusele kui kollektiivsele organile. Ta on ka eelnõu 736 SE vastane.

4 Analüüsitud kõnesid