Päevakorra profiil: Aivar Kokk
Eesti Vabariigi haridusseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (õppimiskohustuse kehtestamine) eelnõu (447 SE) teine lugemine
2024-11-21
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõneleja võtab selgelt kriitilise positsiooni valitsuse hariduspoliitika suhtes, väites et ollakse "õigel teel, aga astutud vale jalaga". Toetab tugevalt tasuta hariduse kättesaadavust, kuid kritiseerib praegust süsteemi, kus inimene ei saa samaaegselt omandada nii kutse- kui kõrgharidust tasuta. Süüdistab sotsiaaldemokraate kutsehariduse kättesaadavuse piiramises ja nõuab selget "üks kord tasuta kutseharidus ja üks kord tasuta kõrgharidus" põhimõtet.
6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab sügavaid teadmisi haridussüsteemi kohta, viidates konkreetsetele näidetele nagu Põltsamaa ametikooli sulgemine ja 20 miljoni euro Euroopa raha kasutamine. Demonstreerib arusaamist hariduse rahastamisest, õppimiskohustuse seaduslikust raamistikust ja erinevate haridustasemete vahelistest seostest. Kasutab isiklikku kogemust ehitusinsenerina ja üliõpilasmalevate näitel, et illustreerida praktilise ja teoreetilise hariduse vahelisi erinevusi.
6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kasutab emotsionaalset ja vahetu suhtluslaadi, kombineerides irooniat ("sõbrakesed", "kõva poiss") faktipõhiste argumentidega. Rakendab kõnekeelset stiili ja retoorilisi küsimusi, et rõhutada oma seisukohti. Toob välja konkreetseid näiteid ja isiklikke kogemusi, et muuta oma argumendid veenvamaks. Kritiseerib teravalt, kuid püüab säilitada konstruktiivset tooni, kutsudes üles süvitsi mõtlema.
6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt parlamendiaruteludes, esitades detailseid küsimusi ja nõudes täpsustusi. Viitab regulaarsele komisjonitööle ja kuulamistele, mainides "iga aasta ühe eriala eksamineerijaid". Näitab süstemaatilist seaduseelnõude analüüsimist, viidates seletuskirjadele ja komisjoni protokollidele.
6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kritiseerib teravalt sotsiaaldemokraate, süüdistades neid kutsehariduse kättesaadavuse piiramises ja koolide sulgemises. Väidab, et "mingil hetkel, kui sotsid haridust juhtisid, tehti lihtsad ja kiired otsused". Opositsioon on peamiselt poliitikakeskne, keskendudes süsteemsetele vigadele ja valitsuse otsuste tagajärgedele. Kritiseerib ka ministeeriumiametnike rolli seadusloomes.
6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kiidab komisjoni esimeest ja tunnustab eelnõu keerukust, näidates valmisolekut konstruktiivseks koostööks. Kutsub üles praktikute kaasamisele seadusloome protsessi ja rõhutab dialoogi vajadust. Väljendab lootust, et komisjon võiks eelnõu parandada, hoolimata kriitikast. Toetab põhimõtteliselt hariduskohustust, kuid soovib paremaid lahendusi.
6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Rõhutab maapiirkondade probleeme, mainides konkreetselt Põltsamaa näidet ja asjaolu, et "maal elavad ja töötavad inimesed ei saa sellist palka, nagu me siin saalis saame". Kritiseerib kodulähedaste ametikoolide sulgemist, mis mõjutab eelkõige maapiirkondade noori. Rõhutab, et 75% inimestest saavad alla keskmise palga, mis takistab laste kaugele õppima saatmist.
6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kritiseerib valitsust inimeste "vaesuse servale viimise" eest ja rõhutab majanduslikke takistusi hariduse kättesaadavusel. Toetab riigi rahastatud tasuta haridust, kuid soovib selgeid piiranguid - "üks kord tasuta kutseharidus ja üks kord tasuta kõrgharidus". Kritiseerib raha raiskamist kõrghariduses, kus "tehakse erialasid seinast seina". Nõuab selgust riigieelarve ridadest ja hariduse rahastamisest.
6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskendub hariduse kättesaadavusele kui sotsiaalse võrdsuse küsimusele, rõhutades et vanematel ei ole raha lapsi kaugele õppima saata. Toetab tugevalt "kohustuslikku keskharidust" ja kritiseerib süsteemi, mis ei võimalda andekaitel noortel samaaegselt mitut haridust omandada. Rõhutab, et Eesti alusharidus on "maailma tipptasemel", kuid süsteem vajab parandamist.
6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskendub haridusseaduse muudatustele, analüüsides detailselt õppimiskohustuse pikendamise eelnõu. Nõuab selgust seaduse praktilisest rakendamisest ja rahastamisest. Kritiseerib eelnõu ettevalmistamise protsessi, väites et praktikud peaksid rohkem kaasatud olema. Toetab põhimõtteliselt hariduskohustust, kuid soovib paremini läbimõeldud regulatsiooni. Rõhutab vajadust süsteemsete muudatuste järele.
6 Analüüsitud kõnesid