Päevakorra profiil: Aivar Kokk
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (511 SE) teine lugemine
2024-11-13
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõneleja võtab selgelt opositsioonilist seisukohta valitsuse eelarvepoliitika suhtes, kritiseerides teravalt riigieelarve läbipaistmatust ja otsustusprotsessi. Ta toetab tugevalt majanduskasvu stimuleerimist läbi eelarve ning väidab, et 2021-2022 tegevuspõhine eelarve oli edukas, kuna tõi kaasa Euroopa kiireima majanduskasvu. Kõneleja nõuab eelarve teise lugemise katkestamist ja põhjalikumat arutelu.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab sügavaid teadmisi riigieelarve koostamise ja tegevuspõhise eelarvestamise valdkonnas, viidates oma varasemale kogemusele rahanduskomisjoni esimehena. Ta kasutab konkreetseid numbreid (riigieelarve kasv 12 miljardilt 18 miljardile) ja demonstreerib detailset arusaamist eelarveridade struktuurist ning ministeeriumide vastutusest. Samuti näitab ta ekspertteadmisi tervishoid- ja infrastruktuuripoliitika valdkonnas.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja kasutab emotsionaalset ja konfrontatsioonilist retoorikat, nimetades eelarvet "õudusunenäguks" ja süüdistades valitsust inimeste "lollitamises". Ta rakendab isiklikke kogemusi (sõit Tartust Tallinnasse) ja kõnekaid võrdlusi (värviline kass, kes hiiri püüab) oma argumentide illustreerimiseks. Stiil on otsekohene ja kriitiline, sisaldades retoorilisi küsimusi ja irooniat.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõnelejal on aktiivne osalus rahanduskomisjoni töös, kus ta regulaarselt küsitleb ministreid ja ametnikke eelarveridade kohta. Ta mainib konkreetseid kohtumisi ja arutelusid nii komisjonis kui ka täiskogul. Kõneleja reisib regulaarselt Tartu ja Tallinna vahel, mis viitab aktiivsetele tööalastele liikumistele.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja kritiseerib teravalt Reformierakonda ja valitsust tervikuna, süüdistades neid eelarve läbipaistmatuse puudumises ja vale poliitika rakendamises. Ta rõhutab, et valitsus "sõidab teerulliga opositsioonist üle" ja nõuab Isamaa ettepanekute arvestamist. Kriitika on nii poliitika- kui ka protseduuripõhine, keskendudes otsustusprotsessi puudustele.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja näitab üles kriitilist suhtumist valitsuskoalitsiooni, süüdistades neid läbipaistmatuses ja "teerulliga ülesõitmises" opositsioonis. Ta toetab Isamaa ettepanekut teise lugemise katkestamiseks ning nõuab komisjonis põhjalikumat arutelu. Kõneleja tunnistab oma varasemat koostööd Reformierakonnaga valitsuses, kuid rõhutab praegust vajadust tõsisema läbirääkimise järele.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Kõneleja keskendub peamiselt riiklikele küsimustele, kuid toob välja konkreetseid regionaalseid näiteid. Ta mainib Võru lasketiiru projekti 9 miljoni euro eest ning Tallinna-Tartu vahelise tee probleeme, rõhutades vajadust 2+2 teede järele suurte linnade vahel. Samuti viitab ta Tallinna linnapea varasemale tegevusele sotsiaalministrina.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja toetab tugevalt majanduskasvu ergutamist läbi eelarvepoliitika, väites et 2021-2022 tegevuspõhine eelarve tegi Eesti majanduse Euroopas kõige kiiremini arenevaks. Ta kritiseerib praegust eelarve läbipaistmatust ja ministrite liigseid volitusi miljardite ümberpaigutamisel. Kõneleja toetab erasektorit tervishoius, kritiseerides riigisektori eelistamist kui ebaefektiivset.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja käsitleb tervishoiupoliitikat, kritiseerides haigekassa nimemuutust Tervisekassaks kui miljonieurost raiskamist. Ta väidab, et raha peaks suunama tervise edendamisse ja haiguste ennetamisse, mitte "miljardite betooni" ehitamisse. Muude sotsiaalsete teemade kohta piisavalt andmeid ei ole.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Kõneleja keskendub riigieelarve seaduse muutmise kriitikale, nõudes suuremaid volitusi parlamendiliikmetele eelarve üle otsustamisel. Ta toetab teise lugemise katkestamist ja põhjalikumat komisjonitööd. Kõneleja kritiseerib ministrite liigseid volitusi eelarveridade ümberpaigutamisel ning nõuab suuremat läbipaistvust eelarveprotsessis.
4 Analüüsitud kõnesid