Päevakorra profiil: Mait Klaassen

Riigikohtu esimehe ülevaade kohtukorralduse, õigusemõistmise ja seaduste ühetaolise kohaldamise kohta

2025-06-10

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub tugevalt vajadusele parandada professionaalset haridust, eriti õppekavade arendust ja integreerimist. Kasutades tulemust 13/0, nõuab ta sügavat sisekaemust ja süsteemset vastutust. Tema lähenemine on tulemuspõhine, rõhutades ebaõnnestumiste analüüsi ja parandusmeetmete rakendamist.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles spetsiifilist asjatundlikkust hariduspoliitika ja õppekavade struktuuri alal, viidates integreeritud õppekavadele ja nende eristamisele bakalaureuse- ja magistriastmetest. Ta rõhutab oma tausta "endise haridusinimesena" ning kasutab tehnilisi termineid reguleeritud erialade kontekstis.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne ja alguses tunnustav ("väga informatiivne"), kuid muutub kiiresti kriitiliseks ja nõudlikuks. Kasutatakse tugevat metafoori (13/0 eksamitulemus) süsteemse ebaõnnestumise rõhutamiseks. Kõneleja esitab loogilisi, küsimustena formuleeritud nõudmisi konkreetsete meetmete (töögrupp) kohta.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esitatud andmete põhjal on näha osalemist ametlikul ettekandejärgsel küsimuste voorul Riigikohtu esimehe ülevaate teemal. Puuduvad andmed esinemiste sageduse või rütmi kohta.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud haridussüsteemi ja õppekava arenduse puudujääkidele, otsides vastutust isiku või asutuse järele, kes takistab integreeritud õppekava edasiviimist. Kriitika on protseduuriline ja poliitikapõhine, nõudes süsteemi vigade parandamist.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab vajadust struktureeritud koostöö järele, küsides otse ülikoolidega ühenduse võtmise ja spetsiaalse töögrupi olemasolu kohta. See näitab eelistust institutsioonidevahelisele lahenduste otsimisele õppekava arenduse valdkonnas.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil hariduskorraldusel ja õigusemõistmise süsteemi toetaval professionaalsel ettevalmistusel Eesti ülikoolides.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Ebapiisavad andmed.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine käsitletav sotsiaalne küsimus on professionaalse hariduse kvaliteet ja struktuur, eriti õigushariduse valdkonnas. Rõhutatakse vajadust parandada õppekava arendust ja integreerimist, et tagada kvaliteetne spetsialistide ettevalmistus.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on regulatiivsel ja rakenduslikul tasandil, keskendudes integreeritud õppekava arendamisele ja seaduste ühetaolise kohaldamise tagamisele hariduses. Ta on toetaja süsteemsetele muudatustele, mis parandavad õppekavade regulatsiooni.

1 Analüüsitud kõnesid