Päevakorra profiil: Ando Kiviberg
Ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu (499 SE) esimene lugemine
2024-10-14
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab mõõdukalt ühistranspordireformi, pidades seda oluliseks Eesti inimeste elukvaliteedi parandajaks. Toetus on tingimuslik, rõhutades, et reformi eesmärkides peab olema esikohal tarbijate rahulolu teenusega. Poliitiline fookus on suunatud praktiliste rakendusprobleemide vältimisele, eriti finantsilise jätkusuutlikkuse osas.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles spetsiifilist asjatundlikkust ühistranspordi korralduses, kasutades termineid nagu "etteveoliinid", "kiirliinid" ja "piirkondlikud ühistranspordikeskused". Rõhutatakse olemasoleva inimkapitali, oskusteabe ja kogemuse säilitamise tähtsust reformi edukaks läbiviimiseks.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on asjalik, ettevaatlik ja loogiline, keskendudes praktilistele probleemidele ja hoiatustele, et "hea idee ei läheks lappesse". Kasutatakse formaalset keelt ja rõhutatakse vajadust olla "ühel leheküljel" reformi eesmärkide osas.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja viitab korduvale tegevusmustrile, märkides, et käsitles samu teemasid parlamendi puldis ka "üle-eelmisel nädalal". See näitab regulaarset ja järjepidevat tegelemist antud eelnõuga ning soovib tagada, et varasemad märkused oleksid arvesse võetud.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud reformi puudujääkidele ja tegevusplaanidele, mis näevad ette ühistranspordikeskuste kaotamise või liitmise, mis tooks kaasa väärtusliku oskusteabe kao. Eelkõige vastustatakse rahaliste kohustuste automaatset ülekandmist kohalikele omavalitsustele, millel puudub selleks võimekus.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõne on suunatud ühise arusaama loomisele ja hoiatuste edastamisele, et vältida reformi ebaõnnestumist puhtalt rahalistel põhjustel. Otseseid viiteid erakondadeülesele koostööle või kompromissivalmidusele ei ole, kuid eesmärk on saavutada ühine lehekülg.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tugev regionaalne fookus, mis rõhutab piirkondlike ühistranspordikeskuste väärtust ja kohalike omavalitsuste (KOV-d) ebapiisavat rahalist võimekust. Käsitletakse tõmbekeskuste ühendamist kiirliinidega ja etteveoliinide rahastamise probleeme enamikus Eesti kohalikes omavalitsustes.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated keskenduvad fiskaalsele realismile ja kulude realistlikule hindamisele, märkides, et "alati on ju küsimus rahas ja kuludes". Kõneleja vastustab rahastamata mandaate, mis sunnivad kohalikke omavalitsusi kandma liinide kulusid, milleks neil puudub eelarveline võimekus.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on seotud elukvaliteedi parandamisega ühistranspordi kaudu. Rõhutatakse vajadust lisada reformi eesmärkide hulka tarbijate huvid ja rahulolu teenusega, pidades seda ülitähtsaks eesmärgiks.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõul (499 SE). Kõneleja on reformi kriitiline toetaja, kes keskendub eelnõu puudujääkide parandamisele, eriti rahastamismudeli ja tarbijakesksete eesmärkide osas.
1 Analüüsitud kõnesid