Päevakorra profiil: Signe Kivi
22 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks haridus- ja teadusminister Kristina Kallasele
2024-05-06
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõneleja positsioon on tulemuspõhine, tunnustades haridus- ja teadusministrit keerulise ülesande eest viia ellu eestikeelsele haridusele üleminek. Ta rõhutab, et see on "mäekõrgune ülesanne", mis viitab poliitilise otsuse raskele rakendamisele. Poliitiline fookus on ministri tegevuse hindamisel, küsides suurima õnnestumise ja ebaõnnestumise kohta.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab teadlikkust haridus- ja teadusvaldkonna laiaulatuslikest probleemidest ning valdkonna keerukusest. Eriti rõhutatakse eestikeelsele õppele ülemineku protsessi keerukust ja mastaapsust, nimetades seda "mäekõrguseks ülesandeks".
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnekeel on formaalne ja lugupidav, alustades ministri otsese tunnustamisega ("Mina soovin teid tunnustada"). Stiil on pigem lepitav ja analüütiline, keskendudes ministri töö tulemuslikkuse hindamisele. Lõpus esitatakse otsene ja konkreetne küsimus kahe äärmuse (õnnestumise ja ebaõnnestumise) kohta.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmete põhjal on näha osalemist Riigikogu istungil, kus arutati umbusaldusavaldust, esitades ministrile küsimuse.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja ei väljenda vastuseisu ministrile, vaid pigem tunnustab teda keerulise ülesande eest. Puuduvad andmed, mis viitaksid kriitikale või vastuseisule konkreetsete vastaste või poliitiliste rühmade suhtes.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on lugupidav ja tunnustav, pöördudes ministri poole isegi umbusaldusavalduse arutelu ajal positiivse noodiga. Suhtlus on konstruktiivne ja keskendub ministri töö tulemuste mõistmisele.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil, käsitledes laiaulatuslikku haridusreformi ja üleminekut eestikeelsele õppele.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid ei ole piisavalt.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduspoliitika, rõhutades eestikeelsele haridusele ülemineku elluviimise keerukust. See reform on esitatud kui eelneva Riigikogu koosseisu poolt vastu võetud otsus.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on eelmise Riigikogu koosseisu poolt vastu võetud otsuse, eestikeelsele haridusele ülemineku, rakendamisel ja selle tulemuste hindamisel. Kõneleja on huvitatud seadusandliku otsuse praktilisest elluviimisest.
1 Analüüsitud kõnesid