Päevakorra profiil: Signe Kivi

Haridus- ja teadusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (haridusreformid)

2024-03-05

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja rõhutab tugevalt, et Eesti riigi tulevik sõltub otseselt haridussüsteemist ja inimeste haritusest. Poliitiline fookus on haridusreformil, eriti koolikohustuse algusea (6. eluaasta) küsimuse tõstatamisel, mis on esitatud kui potentsiaalne struktuurne muudatus. Poliitiline raamistik on poliitikapõhine, keskendudes ressursside (raha ja aeg) efektiivsele kasutamisele.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust hariduse rahastamise valdkonnas, tuues välja täpsed võrdlevad andmed Eesti (14,3%) ja Euroopa Liidu (9,4%) hariduskulutuste osakaalu kohta 2021. aastal. Samuti viidatakse ajaloolistele reformikatsetele 1990. aastatel ja laste arengu varasemale avaldumisele.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, lugupidav ja analüütiline, pöördudes ministri poole austavalt ja esitades küsimuse. Apellatsioon on peamiselt loogiline, toetudes statistilistele andmetele ja ajaloolistele faktidele, et põhjendada reformivajadust.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Not enough data

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud kehtiva koolikohustuse algusea (7 aastat) küsimärgi alla seadmisele, mitte konkreetsete isikute kritiseerimisele. Vastuseis on poliitikapõhine ja esitatud pigem avatud küsimuse vormis, otsides ministri arvamust.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja palub ministri arvamust varasema koolikohustuse alguse kohta, mis viitab soovile kaasata valitsuse esindajat diskussiooni ja leida lahendusi haridusreformi raames.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt riiklikul tasandil, käsitledes Eesti haridussüsteemi ja riigi tulevikku. Kasutatakse ka rahvusvahelist võrdlust Euroopa Liidu keskmiste hariduskulutustega.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Hariduskulutusi peetakse elutähtsaks investeeringuks, märkides ära Eesti kõrge panuse (14,3% riigi kulutustest). Lisaks rõhutatakse, et ka aeg on ressurss ja raha, viidates vajadusele õppeprotsessi efektiivsemalt korraldada.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne küsimus on haridusreform ja laste arenguga seotud koolikohustuse algusea muutmine. Kõneleja toetab ideed, et laste võimekus avaldub varem ning seetõttu tuleks kaaluda koolikohustuse algust 6. eluaastast.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on haridusreformi algatamisel, keskendudes koolikohustuse algusea muutmisele (7. eluaastalt 6. eluaastale). Kõneleja on algataja rollis, pakkudes välja konkreetse reformiidee, mis peaks olema osa laiemast haridusreformist.

1 Analüüsitud kõnesid