Päevakorra profiil: Signe Kivi
Eesti Kultuurkapitali seaduse ja hasartmängumaksu seaduse muutmise seaduse eelnõu (338 SE) teine lugemine
2024-02-21
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugev toetus Eesti Kultuurkapitali seaduse ja hasartmängumaksu seaduse muutmise eelnõule (338 SE), rõhutades selle olulisust kultuuri säilimisel ja arendamisel. Eelnõu eesmärk on tagada vabakutselistele loovisikutele sotsiaalsed garantiid ja rahastada lisaks riiklikult tähtsatele objektidele veel ühte olulist kultuuriehitist. Seisukoht on selgelt poliitikapõhine, sidudes kultuurivaldkonna toetamise varasemate maksutõusudega. Eesti Reformierakonna fraktsioon toetab eelnõu vastuvõtmist.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab suurt asjatundlikkust kultuuripoliitika ja Kultuurkapitali rahastamisskeemide osas, viidates seaduse muutmise ajaloole ja finantsandmetele. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "hasartmängumaksu laekumine", "riiklikult tähtsad kultuuriehitised" ja "loometöötoetus". Esitatakse konkreetseid numbreid reservi suuruse (ligi 25 miljonit eurot) ja stipendiumide rahastamise protsentide kohta (3,8% vs 2%) muudatuste põhjendamiseks.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõne on formaalne, selgitav ja informatiivne, keskendudes eelnõu sisu ja ettevalmistamise protsessi detailsele kirjeldamisele. Rõhuasetus on loogilisel argumentatsioonil, põhjendades muudatusi maksutulude kasvu ja pikaajaliste kultuuripoliitiliste vajadustega. Toon on mõõdukas ja konsensuslik, vältides emotsionaalseid üleskutseid.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne seadusandlikus töös, esitledes eelnõu teisel lugemisel ja paludes selleks lisaaega. Tegevusmustrid hõlmavad tihedat koostööd Riigikogu nõunike, Kultuuriministeeriumi ja laia hulga huvirühmadega eelnõu ettevalmistamisel.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsene vastuseis puudub; kriitikat ei esitata ühegi poliitilise rühmituse suunas. Mainitakse vaid üldist ajaloolist pelgust Kultuurkapitali seaduse avamise ees, mis on pigem poliitiline ettevaatus kui konkreetne vastasseis.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on väga konsensuslik ja laiapõhjaline, rõhutades tihedat tööd Riigikogu kultuurikomisjoni, Kultuuriministeeriumi ja loomevaldkonna esindajatega. Eelnõu ettevalmistamisel kohtuti ja arutati küsimusi 18 erineva loomeliidu ning Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia, Eesti Kunstiakadeemia ja Tartu Ülikooli esindajatega.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on täielikult riiklik, käsitledes riiklikult tähtsate kultuuriehitiste rahastamist ja üleriigilist kultuuripoliitikat. Mainitakse Eesti Rahvusringhäälingu telekompleksi ehitust ja Rahvusraamatukogu renoveerimistöid.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated toetavad maksutulude (hasartmängumaks, aktsiisid) suunamist kultuurivaldkonna arendamisse ja sotsiaalsete garantiide loomisse. Toetatakse fiskaalset pragmaatilisust, kasutades ära Kultuurkapitali kogunenud reservi ja prognoositavat tulu kasvu uute kulutuste katteks. Hasartmängumaksu määra korrigeerimist õppejõudude loometegevuse toetuseks (3,8%-lt 2%-le) põhjendatakse maksubaasi kasvuga.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalküsimus on vabakutseliste loovisikute toimetuleku ja sotsiaalsete garantiide tagamine, mis on aastaid olnud probleemiks. Eelnõu toetab loojate ravikindlustuse tekkimise võimalust, makstes loometöö eest tasu, millelt Kultuurkapital hakkab maksma sotsiaalmaksusid.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Eesti Kultuurkapitali seaduse ja hasartmängumaksu seaduse muutmise eelnõul (338 SE), mille eesmärk on kultuuriehitiste rahastamise laiendamine ja loovisikute sotsiaalsete garantiide loomine. Kõneleja on eelnõu tugev toetaja ja esitleja, märkides selle algatajaks Riigikogu kultuurikomisjoni.
2 Analüüsitud kõnesid