Istungi profiil: Liina Kersna

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

2024-01-18

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on haridusrahastuse süsteemi parandamisel. Kõneleja toetab tugevalt seadusemuudatust, mis seoks õpilaste pearaha otse kooliga, mitte koolipidajaga, eesmärgiga tõsta õpetajate palgataset. Seisukoht on tugevalt poliitika- ja tulemuspõhine, keskendudes õpetajate paremale kompenseerimisele.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust haridusrahastuse ja eelarvejaotuse küsimustes, kasutades spetsiifilist terminoloogiat nagu "pearaha" ja "koolipidaja". Argumenti toetatakse konkreetsete finantsnäitajatega (90 000 eurot, 350 eurot palgatõusu) ja näitega Uulu Põhikooli direktori kogemusest.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, lugupidav ja analüütiline, pöördudes "Austatud ettekandja" poole. Kasutatakse loogilist argumentatsiooni, mis põhineb konkreetse kolleegi tsitaadil ja finantsandmetel, et rõhutada probleemi ja otsida lahendust eduka näite kaudu.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Ebapiisav andmestik.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud kehtivale seadusandlusele ja kohalike omavalitsuste (koolipidajate) praktikale, kes jagavad pearaha tasandusfondi eesmärgil. Kriitika on poliitikapõhine, kuna see takistab edukamatel koolidel õpetajate palka tõsta.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja viitab koostööle haridusvaldkonna praktikute, konkreetselt Uulu Põhikooli direktoriga, et tuua esile süsteemi puudujääke. Koostöö ettekandjaga on informatsiooni otsiv ja lugupidav, püüdes leida edukaid lahendusmudeleid.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tugev regionaalne fookus, tuues näite Pärnumaal asuva Uulu Põhikooli kaudu, et illustreerida kohalike omavalitsuste rahajagamise probleeme. Käsitletav teema on otseselt seotud kohaliku omavalitsuse ja piirkondlike haridusasutustega.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated keskenduvad avaliku sektori ressursside, eelkõige haridusraha, efektiivsele ja sihipärasele jaotamisele. Eelistatakse otsest rahastamist, mis võimaldab palgatõusu, vastandudes kohaliku tasanduse praktikale, mis raha ümber jaotab.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalküsimus on haridus ja õpetajate palgataseme tõstmine, mida peetakse süsteemi parandamise võtmekohaks. Kõneleja toetab meetmeid, mis tagavad õpetajate parema kompenseerimise rahastussüsteemi muudatuste kaudu.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud haridusrahastuse seaduse muutmisele, et tagada õpilaste pearaha seotus konkreetse kooliga. Eesmärk on luua seaduslik alus, mis võimaldaks koolidel iseseisvalt õpetajate palka tõsta.

1 Analüüsitud kõnesid