Päevakorra profiil: Liina Kersna
2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (737 SE) esimene lugemine
2025-10-07
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab mõõdukalt haridusvaldkonna eelarve üldist kasvu, pidades seda oluliseks. Samas seab ta tugeva kahtluse alla valitsuse tegevuse ja läbipaistvuse eestikeelsele haridusele ülemineku rahastamisel, tuues esile vastuolulised eelarveotsused. Fookus on eelkõige poliitika ja eelarveprotseduuride selgusel.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust hariduse rahastamise ja eelarveprotseduuride osas, kasutades konkreetseid numbreid (18 miljonit, 23,7 miljonit) ja viidates Haridus- ja Teadusministeeriumi teadaannetele. Ta on kursis eelarve revisjoni tulemuste ja Kultuurikomisjoni aruteludega.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne ja analüütiline, alustades austavate pöördumistega juhataja ja ministri poole. Kõneleja kasutab loogilisi apelle ja andmete võrdlust, et tuua esile eelarve vastuolu, esitades selge retoorilise küsimuse, et rõhutada segadust ja ebaefektiivsust.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt riigieelarve eelnõu esimesel lugemisel ja viitab oma osalemisele eelneval päeval toimunud Kultuurikomisjoni töös.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud täitevvõimule (Haridus- ja Teadusministeeriumile) seoses eelarve läbipaistmatuse ja vastuolulise rahastamiskorraldusega. Vastuseis on protseduuriline ja poliitiline, keskendudes segadust tekitavale 18 miljoni euro vähendamise ja 23,7 miljoni euro lisamise skeemile.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja viitab, et eelarve vastuolu tekitas segadust ka teistes Kultuurikomisjoni liikmetes, mis viitab potentsiaalsele konsensusele või koostööle teiste parlamendiliikmetega protseduurilise selguse nõudmisel.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Not enough data
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja toetab haridusvaldkonna sihipärast kulude kasvu, kuid nõuab valitsuselt fiskaalset distsipliini ja läbipaistvust eelarve koostamisel. Ta kritiseerib keerulist ja ebaefektiivset rahastamisskeemi, mis tekitab segadust.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine käsitletav sotsiaalne teema on eestikeelsele haridusele üleminek, mida käsitletakse eelkõige rahastamise ja eelarve prioriteedi vaatenurgast.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on 2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõul (737 SE), eriti Haridus- ja Teadusministeeriumi eelarve ja eestikeelsele haridusele ülemineku rahastamismahtude osas. Kõneleja tegutseb kriitilise küsitlejana eelarveprotsessi läbipaistvuse teemal.
1 Analüüsitud kõnesid