Päevakorra profiil: Ester Karuse

Arupärimine gümnaasiumihariduse kättesaadavuse kohta Eestis (nr 799)

2025-09-15

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on gümnaasiumihariduse kättesaadavuse kriisil, mida käsitletakse süsteemse ebaõiglusena ja võrdsete võimaluste vundamendi õõnestamisena. Kõneleja nõuab tugevalt riigilt proaktiivset planeerimist ja prognoose, et tagada koolikohtade olemasolu kõigile noortele, eriti arvestades koolikohustust kuni 18. eluaastani. Kriitika on suunatud valitsuse suutmatusele probleemi ette näha ja lahendada, rõhutades, et tegemist on süsteemse, mitte ühekordse küsimusega.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust hariduspoliitika ja koolivõrgu planeerimise alal, tuues esile konkreetseid andmeid põhikoolilõpetajate arvu kasvu kohta (2010. aasta sündide võrdlus 2009. aastaga). Ta rõhutab vajadust tervikpildi, prognooside ja süsteemse lähenemise järele hariduskohtade tagamisel. Samuti on tal teadmisi kutseõppe ja selle populaarsemate erialade konkurentsi kohta.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on tungiv ja murelik, rõhutades probleemi emotsionaalset mõõdet (lapsevanemate teadmatus, ebatervislik ja kurnav võitlus) ning samal ajal nõudes loogilisi ja süsteemseid lahendusi. Kõneleja kasutab formaalset keelt, kuid lisab isiklikke viiteid lapsevanemate muredele, et rõhutada olukorra tõsidust. Lõpetuseks väljendatakse lootust kuulda sisulisi vastuseid ja lahendusi.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja esitas arupärimise juba 17. juunil, näidates proaktiivset tegevust enne istungjärgu lõppu, et probleemile tähelepanu juhtida. Ta viitab aktiivsele suhtlusele valijatega, mainides, et mitmed lapsevanemad võtsid temaga ühendust oma muredega. Tegevusmuster on suunatud järelevalvele ja lahenduste nõudmisele valitsuselt.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud riigi ja valitsuse suutmatusele tagada koolikohustuse täitmiseks vajalikud gümnaasiumikohad, rõhutades süsteemset küsimust ja ettevalmistuse puudumist. Vastuseis on poliitika ja protseduuriline, keskendudes riigi kohustuste täitmata jätmisele, mitte isiklik. Konkreetseid vastaseid või erakondi ei kritiseerita nimepidi.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on nõudlik ja konstruktiivne, rõhutades vajadust tiheda koostöö järele omavalitsuste, koolide ja erakoolidega, et leida kiireid lahendusi. Kõneleja väljendab heameelt, kui kuuleb, et läbirääkimised Tartu linnaga on juba alanud ja lahendusi otsitakse, mis viitab avatusele ministri pakutud lahendustele.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on laiapõhjaline, hõlmates nii suuri keskusi (Tallinn, Harjumaa, Tartu, Pärnu), kus on tihe konkurents, kui ka maapiirkondi, kus koole suletakse. Eraldi küsimus esitati Tartu noorte eelistamise kohta, näidates huvi kohalike noorte õiguste tagamise vastu. Probleemi nähakse nii linna kui ka maa kontekstis.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid ebapiisavalt.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduse kättesaadavus ja võrdsed võimalused, rõhutades, et haridus peab olema vundament noorte tulevikule. Samuti rõhutatakse riigi kohustust tagada koolikoht koolikohustuse täitmiseks kuni 18. eluaastani. Kõneleja rõhutab, et noortele tuleb anda õiglased võimalused.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on järelevalvel ja valitsuse tegevuse suunamisel arupärimise kaudu. Prioriteet on haridusvõrgu planeerimine ja prognoosimine, et vältida tulevasi kriise, ning nõue avada uusi gümnaasiumiklasse, laiendada olemasolevaid koole ja teha koostööd erakoolidega.

3 Analüüsitud kõnesid