Istungi profiil: Madis Kallas

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

2024-05-08

Poliitiline positsioon
Tugev fookus regionaalsele õiglusele ja riigieelarve stabiilsusele, kritiseerides samas valitsuse kärpepoliitika ebapiisavust. Rõhutab vajadust vaadata üle maksud, mainides sotsiaaldemokraatide seisukohana valmisolekut riigikaitsemaksu vastuvõtmiseks. Poliitiline positsioon on suunatud avaliku teenistuse tingimuste parandamisele ja riigi kohaloleku tagamisele igas maakonnas.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab autoriteeti avaliku teenistuse ja haldusreformi teemadel, kasutades spetsiifilisi andmeid personali voolavuse kohta (koguvoolavus 16,4%, vabatahtlik voolavus 10,8%). Omab teadmisi Euroopa Liidu välisvahendite kasutamise efektiivsusest ja regionaalsest jaotusest, märkides Harjumaa üle 70% osakaalu. Käsitleb detailselt institutsionaalseid protsesse, nagu uute ministeeriumide loomine ja riigimajade rajamine.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, analüütiline ja andmepõhine, tuginedes Rahandusministeeriumi ettekande analüüsile. Toon on kriitiline, kuid konstruktiivne, tunnustades positiivseid arenguid (nt EL-i raha hea kasutamine) ja esitades samas õiglast kriitikat. Kasutab tehnilisi termineid nagu "konsolideerimine" ja "silotornide lõhkumine".

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Märgib, et see on tema esmakordne pöördumine Riigikogu kolleegide poole pärast ministriametist lahkumist. Esineb vastusena Rahandusministri iga-aastasele ettekandele riigi pikaajalise arengustrateegia elluviimisest. Palub oma analüüsi põhjalikuks esitamiseks kolm minutit lisaaega.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kritiseerib valitsuse fiskaalpoliitikat, kuna see ei suuda saavutada eelarve stabiilsust vajalikus ulatuses kärpimisega. Kritiseerib regionaalpoliitikat, mis viib töökohtade koondamiseni suurematesse linnadesse ja ebaõiglase EL-i vahendite jaotamiseni. Esitab kriitikat Riigi Kinnisvara Aktsiaseltsi ja Riigi Tugiteenuste Keskuse töökorralduse kohta.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Väljendab valmisolekut toetada tulevasi arengusuundi, mis on seotud riigi kohaloleku tagamisega igas maakonnas. Tervitab positiivseid samme, nagu Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi ning Kliimaministeeriumi loomise alustamine. Näeb sünergiat erinevate riigiasutuste vahelise koostöö suurendamises.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Äärmiselt tugev regionaalne fookus, kritiseerides Euroopa Liidu toetuste ebavõrdset jaotust, kus Harjumaa on saanud üle 70% vahenditest. Vastustab konsolideerimist, mis sulgeb töökohti kaugemates piirkondades, ja rõhutab vajadust tagada riigi kohalolek igas maakonnas. Juhib tähelepanu kohalike omavalitsuste suurtele palgaerinevustele Tallinna/Harjumaa ja kaugemate piirkondade vahel.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab riigieelarve stabiilsuse saavutamist, kuid näeb selleks vajadust maksude ülevaatamiseks, mainides riigikaitsemaksu. Hoiatab, et riigisektor ei tohiks olla palgasurve tekitaja, kuid toetab samas riigisektori töötajate palkade tõstmist, et vähendada kõrget voolavust. Toetab välisvahendite head kasutamist, kuid nõuab nende regionaalse jaotuse parandamist.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskendub avaliku teenistuse töötajate heaolule, rõhutades vajadust paremate tingimuste, koolituste ja konkurentsivõimeliste palkade järele. See on vajalik, et vähendada vabatahtlikku voolavust, mis on ületanud kriitilise piiri. Tõstatab regionaalse palgaerinevuse probleemi kohalikes omavalitsustes.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on haldusreformi ja riigiasutuste töökorralduse parandamisel, sh uute ministeeriumide loomisel ja riigimajade rajamisel. Teeb Rahandusministeeriumile ettepaneku analüüsida tulevastes ülevaadetes põhjalikumalt regionaalseid suundi ja riigi kohalolekut.

2 Analüüsitud kõnesid