Päevakorra profiil: Madis Kallas
Rahandusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas ülevaade avaliku teenistuse arengusuundadest 2022. ja 2023. aastal)
2024-05-08
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Sotsiaaldemokraatide esindajana rõhutab kõneleja vajadust riigieelarve stabiilsuse järele, kuid vastandub suurtele kärbetele, toetades uute maksude, eriti riigikaitsemaksu kaalumist. Tugev fookus on avaliku teenistuse arendamisel, voolavuse vähendamisel ning regionaalse ebavõrdsuse leevendamisel EL-i vahendite ja töökohtade jaotuses. Poliitiline raamistik on tugevalt suunatud halduspoliitika ja regionaalse õigluse parandamisele.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust avaliku teenistuse arengusuundade ja personalivoolavuse analüüsimisel, tuues välja konkreetseid andmeid (nt 10,8% vabatahtlik voolavus, mis on üle kriitilise piiri). Samuti on tal detailne ülevaade Euroopa Liidu vahendite kasutamise efektiivsusest ja regionaalsest jaotusest, märkides Harjumaa üle 70% osakaalu. Ta kasutab tehnilisi termineid nagu "silotornide lõhkumine" ja viitab analüüsidele.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on analüütiline ja mõõdukalt kriitiline, tasakaalustades tunnustust (EL-i vahendite hea kasutamine) murekohtadega (regionaalne ebavõrdsus, voolavus). Kõneleja kasutab formaalset ja asjalikku keelt, toetudes argumentide esitamisel konkreetsetele andmetele ja protsentidele. Ta alustab isikliku märkusega oma uue rolli kohta Riigikogu liikmena.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõne on esitatud vastusena Rahandusministri ettekandele, märkides, et tegemist on esmakordse pöördumisega Riigikogu liikmena pärast ministriametit. Kõneleja palus lisaaega, mis viitab soovile teemasid põhjalikult ja detailselt käsitleda.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud valitsuse fiskaalpoliitika vastu, mis ei suuda saavutada eelarve stabiilsust vajalike kärbetega, ning administratiivsete praktikate vastu, mis soodustavad tsentraliseerimist. Eriti kritiseeritakse seda, et optimeerimine ja konsolideerimine viib töökohtade sulgemiseni kaugemates piirkondades ja koondumiseni suurematesse linnadesse. Samuti heidetakse ette EL-i vahendite regionaalset ebavõrdset jaotust.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja on koostööaldis, väljendades valmisolekut toetada riigi kohaloleku ja regionaalse arenguga seotud teemasid. Ta tunnustab ministeeriumidevahelist koostööd uute ministeeriumide (Regionaal- ja Põllumajandusministeerium, Kliimaministeerium) loomisel, pidades "silotornide lõhkumist" prioriteediks.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on eriti tugev, rõhutades vajadust suunata EL-i vahendeid ja riigitööd väljapoole Harju maakonda, mis saab ebaproportsionaalselt suure osa toetustest (üle 70%). Nõutakse riigi kohaloleku tagamist igas maakonnas ja kohalike omavalitsuste palgaerinevuste vähendamist, et hõlbustada ametnike leidmist kaugematesse piirkondadesse. Samuti rõhutatakse riigimajade rolli ühtsete teenuskeskustena.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab riigieelarve stabiilsuse saavutamist maksude kaudu (nt riigikaitsemaks), mitte ainult kärbetega, kuna vajalik kärbete tase pole saavutatav. Hoiatab riigisektori eest kui palgasurve tekitaja ehk "veduri" eest erasektorile, kuid rõhutab samas vajadust tõsta palka ja parandada tingimusi avalikus sektoris voolavuse vähendamiseks.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalne fookus on suunatud avaliku teenistuse töötajate olukorrale, rõhutades vajadust parandada nende töötingimusi ja pakkuda täiendavaid koolitusi. Eesmärk on vähendada kõrget vabatahtlikku voolavust (10,8%), mis on ületanud kriitilise piiri.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Prioriteedid on seotud haldusreformiga, sealhulgas uute ministeeriumide loomise ja riigimajade rajamise protsessiga regioonidesse. Tulevikuks on seadusandlik fookus suunatud Rahandusministeeriumi analüüside laiendamisele, et need sisaldaksid põhjalikumat regionaalset suunda ja riigi kohaloleku tagamist.
2 Analüüsitud kõnesid