Päevakorra profiil: Madis Kallas
Arupärimine haridusliku ebavõrdsuse kohta (nr 795)
2025-09-15
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Peamine fookus on hariduslikul ebavõrdsusel, mida peetakse süvenevaks probleemiks kogu Eestis. Poliitiline seisukoht on tugevalt reformimeelne, nõudes ministeeriumilt selgeid samme (eksamitulemuste parandamine) ja rõhutades huvihariduse kättesaadavuse kriitilist rolli sotsiaalsete probleemide ennetamisel. Probleemi raamistik on tugevalt poliitika- ja väärtuspõhine, keskendudes võrdsete võimaluste tagamisele.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Tugev asjatundlikkus haridusliku ebavõrdsuse ja huvihariduse logistika vallas, eriti seoses hajaasustusega. Eriti detailne on analüüs transpordiprobleemidest ja vanemate kulude osakaalust (50–90%) võistlustel käimisel. Kasutatakse konkreetset rahvusvahelist näidet (Island) huvihariduse sotsiaalsete tagajärgede rõhutamiseks.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on analüütiline, tõsine ja tungiv, rõhutades haridusliku ebavõrdsuse süvenemist ja selle tõsiseid tagajärgi. Kasutatakse nii loogilisi argumente (transpordi ja kulude analüüs) kui ka moraalset apelli (laste eemalehoidmine halvast teest). Stiil on formaalne ja struktureeritud, pöördudes lugupeetud ministri ja Riigikogu liikmete poole.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Ebapiisavad andmed.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud süsteemsetele puudujääkidele (nt ebapiisav huvihariduse transport) ja ministeeriumi tegevusetusele, mitte konkreetsetele poliitilistele vastastele. Nõutakse valitsusasutustelt selgeid lahendusi ja plaane mahajäänud koolide järele aitamiseks.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Puuduvad otsesed viited koostööle või kompromissivalmidusele, kuid Speaker B kutsub üles teemat igal sammul fookuses hoidma, viidates jagatud murele.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tugev regionaalne fookus, rõhutades ebavõrdsust suurlinnade (Tallinn, Tartu) ja kaugemate piirkondade/hajaasustuse vahel. Eriti tuuakse välja, kuidas transpordi puudumine takistab maapiirkondade noorte osalemist huvihariduses ja võistlustel. Samuti märgitakse, et kodulähedase kooli mõiste pikenemine on hakanud levima ka teistesse maakondadesse.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated keskenduvad ebavõrdsuse leevendamisele läbi avaliku sektori toetuse ja parema infrastruktuuri. Rõhutatakse, et praegune süsteem paneb lastevanematele liiga suure rahalise koormuse (kuni 90% huvihariduse kuludest) transpordi tõttu.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Haridus ja noorte sotsiaalne areng on peamised sotsiaalsed teemad. Rõhutatakse, et huvihariduse kättesaadavus on otseselt seotud sotsiaalsete probleemide ennetamisega ja noorte eemale hoidmisega halvast teest. Toetatakse tugevalt põhimõtet, et igal lapsel peab olema võimalus huviharidusest osa saada, sõltumata elukohast.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on poliitika ja seadusandluse algatamisel, nõudes ministeeriumilt selgeid plaane ja samme (nt eksamitulemuste parandamiseks). Eesmärk on tagada huvihariduse transport ja võrdsed võimalused kogu riigis.
2 Analüüsitud kõnesid