Päevakorra profiil: Madis Kallas

Arupärimine õpetajate töötasude erinevuste kohta (nr 790)

2025-09-15

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on hariduslikul ja regionaalsel ebavõrdsusel, eriti õpetajate töötasude ühtlustamisel üle Eesti. Seisukoht on tugevalt suunatud süsteemsete muutuste poole, et vähendada palga sõltuvust õpilaste arvust ning tagada õpetajatele 1,2-kordne Eesti keskmine palk. Lisaks laiendatakse muret palgaerinevuste pärast ka kohalike omavalitsuste teistele teenistujate gruppidele. Poliitika on selgelt väärtuspõhine ja suunatud parema regionaalse võrdsuse saavutamisele.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib detailset teadmist hariduse rahastamise mehhanismidest, viidates klasside suurustele, õpilaste arvu mõjule ja Ida-Virumaa täiendavale palgakoefitsiendile. Kasutatakse statistilisi näitajaid, nagu 1,2-kordne keskmine palk ja maakondlikud palgaerinevused (üle 140% vs vaevalt üle 100% maakonna keskmisest), et rõhutada probleemi ulatust. Kompetents hõlmab ka õppetulemuste ja töötasude võimalike seoste analüüsimise vajadust.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, rahulik ja äärmiselt lepitav, rõhutades korduvalt soovi pidada ministriga "hea dialoog" ja "sisukas ning rahumeelne arutelu". Kõneleja väldib süüdistamist ja keskendub loogilisele argumentatsioonile, esitades probleemide lahendamiseks kuus struktureeritud küsimust. Retoorika on suunatud ühise lahenduse leidmisele, mitte vastandumisele.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster on seotud Riigikogu järelevalvefunktsiooni täitmisega arupärimise kaudu, millega püütakse algatada ministeeriumis analüüse ja poliitikamuudatusi. Kõneleja on teadlik ministri hiljutistest kohtumistest ametiühingutega, mis näitab pidevat poliitilist jälgimist.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Opositsiooniline hoiak puudub isiklikul tasandil, kuna kõneleja rõhutab, et ei ole plaanis kedagi süüdistada ega tuua välja tegematajätmisi. Kriitika on suunatud süsteemsetele puudujääkidele, nagu õpetajate palga liigne seotus õpilaste arvuga ja sellest tulenev regionaalne ebavõrdsus.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on väga konstruktiivne ja avatud, kutsudes Riigikogu ja ministeeriumi üles "üheskoos" teemale tähelepanu pöörama ja lahendusi arutama. Eesmärk on tagada sisukas ja rahumeelne arutelu, et liikuda teemaga edasi.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on väga tugev, keskendudes hariduslikule ebavõrdsusele nii maa-linna vaates kui ka erinevate linnade ja maakondade sees. Eraldi rõhutatakse hajaasustusest tulenevaid väljakutseid maapiirkondades ja Ida-Virumaa õpetajate palgamäära mõju. Eesmärk on tagada võimalikult kõrge õpetajate töötasu igas Eestimaa piirkonnas.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated keskenduvad avaliku sektori tööjõu väärtustamisele ja palga ühtlustamisele, et vähendada piirkondlikku palgalõhet. Toetatakse meetmeid, mis aitaksid õpetajate töötasu tõsta 1,2-kordsele Eesti keskmisele palgale ning pakutakse välja sotsiaalmajanduslikke toetusi (eluaseme- või transporditoetused). Samuti nõutakse võrdsemat palgapoliitikat kohalike omavalitsuste teenistujate jaoks.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskne sotsiaalne küsimus on hariduslik ebavõrdsus ja õpetajaameti väärtustamine, et tagada igas Eestimaa piirkonnas võimalikult hea haridus. Sotsiaalsete meetmetena pakutakse välja eluaseme- ja transporditoetusi, mis aitaksid õpetajaametit väärtustada ja regionaalset liikumist kiirendada.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud palgaraha arvestuse aluste muutmisele, et need arvestaksid paremini piirkondlikke eripärasid ja vähendaksid sõltuvust õpilaste arvust. Prioriteedid hõlmavad analüüside tellimist Ida-Virumaa palgamäära mõju ja õppetulemuste seoste kohta ning uute toetusmeetmete käivitamist.

3 Analüüsitud kõnesid