Päevakorra profiil: Madis Kallas
Arupärimine Haridus- ja Teadusministeeriumi eelarve jääkide kohta (nr 805)
2025-10-07
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on haridusvaldkonna rahastamisel ja õpetajate palkade tõstmisel, eriti lasteaiaõpetajate toetusfondi suurendamisel kohalikele omavalitsustele. Samuti rõhutatakse tungivalt vajadust väärtustada õpetajakutset, tehes vahet kvalifitseeritud ja kvalifitseerimata õpetajatel ning andes õpetajatele rohkem õigusi koolitegevuses. Seisukoht on tugevalt poliitika- ja väärtuspõhine, nõudes stabiilseid lahendusi iga-aastaste vaidluste vältimiseks.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust hariduse rahastamise struktuuris, viidates eelarve üleminevatele vahenditele ja lasteaiaõpetajate palkade alammäära regulatsioonidele. Samuti on sügav teadlikkus õpetajate õiguste kitsendustest koolikeskkonnas, tuues näiteks mobiilide äravõtmise ja klassist välja saatmise keelu. Ekspertiis on suunatud konkreetsete administratiivsete ja õiguslike nüansside lahendamisele.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on lugupidav ja analüütiline, pöördudes ministri poole kiitusega õpetajate palkade eest seismise eest. Toon on samas tungiv, eriti õpetajate õiguste ja kvalifikatsiooni küsimustes, rõhutades vajadust tegelda väärtustamisega. Kasutatakse loogilist argumentatsiooni, et lõpetada iga-aastane vaidlus lasteaiaõpetajate palga üle.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja viitab arupärimise esitamisele neli kuud tagasi, mis näitab varajast ja planeeritud tegevust haridusteemade tõstatamisel Riigikogus. Samuti mainitakse hiljutisi kohtumisi Eesti õpetajatega, mis viitab aktiivsele suhtlusele huvigruppidega.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest vastandust ei esine, kuid kriitika on suunatud süsteemi vastu, mis normaliseerib kvalifitseerimata õpetajate aktsepteerimise ja vähendab õpetajate õigusi koolikeskkonnas. Samuti kritiseeritakse olukorda, kus lapsevanemate ja laste õigused on muutunud õpetajate õigustest tugevamaks.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja on valmis tunnustama ministri pingutusi palgaküsimustes ja otsib pikaajalist kokkulepet kohalike omavalitsuste rahastamise stabiilsuse tagamiseks. Samuti nähakse koostöövõimalusi teiste ministeeriumitega õpetajate õiguste parandamiseks tulevikus.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Mainitakse, et regionaalsed aspektid hariduse ülesehituses on jäänud palgateema varju. Peamine fookus on riikliku poliitika mõjul kohalikele omavalitsustele (KOV-idele) lasteaiaõpetajate palkade rahastamisel, rõhutades KOV-ide ootusi riiklikule toetusele.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetatakse riiklike kulutuste suurendamist haridusvaldkonnas, nõudes lasteaiaõpetajate toetusfondi kasvu vähemalt 50% ulatuses. Eesmärk on tagada kohalikele omavalitsustele finantsiline stabiilsus ja prognoositavus tööjõukulude katmisel.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduse kvaliteet ja õpetajakutse väärtustamine, rõhutades vajadust teha vahet kvalifikatsiooniga ja kvalifikatsioonita õpetajatel. Tõstatatakse ka küsimus õpetajate õiguste vähenemisest lapsevanemate ja laste õiguste ees, mis mõjutab koolidistsipliini.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud hariduse rahastamise stabiilsuse tagamisele läbi lasteaiaõpetajate toetusfondi protsentuaalse suurendamise. Teine prioriteet on õpetajate õiguste laiendamine koolidistsipliini tagamisel, näiteks mobiilide äravõtmise ja klassist välja saatmise osas.
2 Analüüsitud kõnesid