Päevakorra profiil: Madis Kallas
Arupärimine põhikooli lõpueksamitelt läbikukkumise kohta (nr 800)
2025-10-06
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on haridussüsteemi tulemuspõhisel analüüsil ja kvaliteedil. Kõneleja rõhutab, et eksamitulemuste erinevused ei tulene laste võimetest, vaid tõenäoliselt süsteemsetest probleemidest, eriti õpetajate kvalifikatsioonis. Seisukoht on suunatud lahenduste leidmisele ja ministrilt konkreetsete analüüside nõudmisele.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust hariduspoliitika valdkonnas, keskendudes õpetajate kvalifitseerimise, hariduse ja koolituste teemadele. Ta nõuab andmepõhist analüüsi õpetajate kvalifikatsiooni ja õpilaste eksamitulemuste seoste kohta, viidates matemaatika tulemuste erinevustele.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, analüütiline ja küsimustele keskenduv, pöördudes otse ministri poole. Kõneleja kasutab loogilist arutluskäiku, lükates ümber maakondlikud võimeerinevused ja suunates fookuse süsteemsetele teguritele. Toon on uuriv ja nõuab ministeeriumilt konkreetseid analüüse.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne komisjonitöös, viidates osalemisele Kultuurikomisjoni pikal arutelul õpetajate kvalifitseerimise teemal samal päeval. Ta kasutab arupärimise formaati, et tuua komisjonis arutatud teemad täiskogu ette.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Ei piisa andmeid.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja viitab koostööle ja aruteludele Kultuurikomisjonis, mis näitab valmisolekut kollegiaalseks tööks komisjoni raames. Arupärimine ise on suunatud otsesele dialoogile ministriga.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on suunatud riiklike haridusstandardite ja maakondlike erinevuste analüüsile. Eriti tuuakse esile Valga näide kui ekstreemne juhtum, mis vajab detailset uurimist õpetajate kvalifikatsiooni vaatest.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Ei piisa andmeid.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduse kvaliteet ja võrdsus, rõhutades õpilaste eksamitulemuste ja õpetajate professionaalsete standardite seoseid. Eesmärk on tagada õpilastele võrdsed võimalused sõltumata elukohast.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on parlamentaarsel järelevalvel (arupärimine) ja nõudmisel, et ministeerium viiks läbi analüüse õpetajate kvalifikatsiooni ja eksamitulemuste seoste kohta. Prioriteet on hariduspoliitika parandamine süsteemse analüüsi kaudu.
1 Analüüsitud kõnesid