Päevakorra profiil: Raimond Kaljulaid

Arupärimine kaitsetööstuse arengu takistamise kohta (nr 783)

2025-09-15

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Tugev kriitika valitsuse tegevusetuse ja viivituste suhtes riigikaitse valdkonnas, eriti seoses relvaseaduse rakendusaktide hilinemise ja kaitsetööstuse arengu takistamisega. Rõhutatakse julgeoleku ja riigikaitse olulisust, süüdistades ministeeriumi ebaefektiivsuses, vastutuse puudumises ja standardite alandamises. Poliitiline raamistik on tugevalt tulemuspõhine, keskendudes valitsuse tegematajätmistele ja vigadele.

5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab põhjalikke teadmisi kaitsevaldkonna regulatsioonidest (relvaseaduse rakendusaktid), hangete korraldusest (Riigi Kaitseinvesteeringute Keskus ehk RKIK) ja juhtimisstandarditest (keelenõuded C1 vs B2). Viitab spetsiifilistele allikatele nagu Riigikontrolli aruanne, Nursipalu kohtuotsus ja Kaitsetööstusliidu seisukohad, et toetada oma kriitikat.

5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on terav, kiireloomuline ja argumenteeritud, rõhutades olukorra tõsidust naabri peetava sõja kontekstis. Kasutab loogilisi apelle, viidates konkreetsetele tähtaegadele ja ekspertide (Taavi Veskimägi) kriitikale, ning esitab korduvalt retoorilisi küsimusi vastutuse teemal. Stiil on formaalne, kuid sisaldab ka iroonilisi märkusi (nt kantsleri vastutusest).

5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Aktiivne parlamentaarse järelevalve teostaja, algatades arupärimise olulises julgeolekuküsimuses, kuigi märgib, et vastus saabus ebamõistlikult pika aja (neli kuud) järel. Viitab tööle Riigikaitsekomisjonis, kus saadi tagasisidet kaitsetööstuse esindajatelt, mis ajendas arupärimise esitamist.

5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud kaitseministrile (Hanno Pevkur) ja Kaitseministeeriumile, heites ette viivitusi, ebakompetentset asjaajamist ja madalate standardite kehtestamist (RKIK juhi keelenõuded). Süüdistused on intensiivsed, viidates, et standardite alandamine võib olla seotud "rohelise tule" andmisega konkreetsele kandidaadile.

5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Praeguses kontekstis on stiil vastanduv, nõudes valitsuselt vastutuse võtmist ja vigadest õppimist. Samas viitab varasemale edukale koostööle Reformierakonnaga Tallinna linnavalitsuses, tuues seda esile positiivse näitena menetluste kiirendamisel. Soovitab valitsusel õppida paremini tegijatelt, nagu Tallinn ja Leedu.

5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendub riiklikule julgeolekule ja Eesti kaitsetööstuse arendamisele. Tõstab esile ka kohaliku omavalitsuse (Tallinna) tegevust, soovitades valitsusel võtta eeskuju Tallinna ehituslubade menetluse kiirendamisest. Kasutab Leedut ja Vilniust positiivse võrdlusena kiirete arendusprojektide osas.

5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab tugevalt kaitsetööstuse arengut ja investeeringute soodustamist, nähes regulatsioonide vähendamises majanduslikku ja julgeolekulist kasu. Kritiseerib bürokraatlikke takistusi ja viivitusi, mis on Kaitsetööstusliidu hinnangul viinud investeeringute kaotamiseni.

5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ebapiisavad andmed.

5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskendub seaduste rakendusaktide õigeaegsele jõustamisele (Relvaseadus) ja valitsuse otsuste seaduslikule põhjendatusele (Nursipalu kohtuasi). Nõuab parlamentaarse järelevalve tugevdamist ning rõhutab, et õigusriigis peab valitsus oma otsuseid piisavalt põhjalikult põhjendama.

5 Analüüsitud kõnesid