Päevakorra profiil: Mario Kadastik

Keskkonnakomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Tuumaenergia kasutuselevõtmise vajadus ja võimalused Eestis" arutelu

2024-04-18

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt tuumaenergia arendamise järgmise faasi (uuringud, seadusandlik raamistik) poolt. Rõhutatakse, et praegune otsus on pragmaatiline ja puudutab edasiste võimaluste uurimist, mitte jaama asukohta. Peamised argumentide raamid on riigi konkurentsivõime tõstmine, energiajulgeoleku tagamine ja pikaajalise (kuni 2100) stabiilse energiatootmise loomine, mis on selgelt poliitika- ja tulemuspõhine.

6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib kõrget asjatundlikkust energeetika, projektijuhtimise ja julgeoleku teemadel. Kasutatakse spetsiifilist terminoloogiat (SMR, dekarboniseerimine, ühtne sagedusturg) ning esitatakse detailseid võrdlusi (nt tuumajäätmed vs põlevkivituhk Kiviõlis), rõhutades faktipõhist debatti. Samuti tuuakse esile teadmised tuumajaamade ajaloolistest ehitusprobleemidest ja standardiseerimise eelistest.

6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on analüütiline, loogiline ja veenvalt optimistlik, rõhutades vajadust vältida varasemat otsustamatust. Rõhutatakse faktipõhist debatti ja püütakse hajutada levinud hirme (jäätmed, maksumus, turule mahtumine) statistiliste võrdluste ja pikaajaliste ajaskaalade abil. Toon on ametlik ja sobib sisuka plenaardebati pidamiseks.

6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Poliitik on teemal väga aktiivne, märkides, et tuumaenergeetikat on arutatud korduvalt erinevates sisemistes formaatides (seminarid, komisjonid, fraktsioonid) enne avalikku debatti. Tegevusmuster kulmineerub avaliku debati järel seaduseelnõu algatamisega lähinädalatel, et jõuda otsusteni veel kevadistungjärgu jooksul.

6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud varasema riikliku otsustamatuse vastu, mis on kestnud aastakümneid ja vähendanud Eesti konkurentsivõimet, tuues näiteks ära jäänud suured investeeringud. Otseseid poliitilisi vastaseid ei nimetata, vaid kritiseeritakse protseduurilist aeglust ja otsustusvõimetust.

6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on suunatud spetsiifilisele huvigrupile, kuna eelnõu algatatakse tuumaenergia toetusrühma nimel, viidates sisemisele koalitsioonile. Väljendatakse avatust jätkata debatti ja arutelu eelnõu menetluse raames, et koguda tarkust juurde.

6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on Eesti riiklikul energiajulgeolekul ja konkurentsivõimel, asetades selle laiemasse rahvusvahelisse konteksti (ühtne sagedusturg, investeeringute suunamine naaberriikidesse). Märgitakse ka, et päästevõimekus peab olema arendatud sõltumata Eesti otsusest, kuna terve riik jääb ümbruses olevate tuumajaamade tsoonidesse.

6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated rõhutavad konkurentsivõimet ja stabiilseid energiahindu kui eeltingimusi suurinvesteeringute Eestisse toomiseks. Toetatakse pikaajalist investeeringut (kuni 2100) tuumaenergiasse, mis ei välista teisi investeeringuid, ning usaldatakse turu reguleerivat rolli raamistiku loomise järel. Rõhutatakse tuumaenergia potentsiaali soojusallikana tööstuses ja kaugküttes.

6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Puuduvad andmed.

6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on tuumaenergia seadusandliku raamistiku loomisel ja uuringute jätkamise mandaadi andmisel valitsusele. Poliitik on algataja rollis, plaanides esitada eelnõu (avalduse) toetusrühma nimel veel kevadistungjärgu jooksul, et võtta vastu põhimõtteline seisukoht edasiste uuringute osas.

6 Analüüsitud kõnesid