Päevakorra profiil: Mario Kadastik

Elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu (556 SE) teine lugemine

2025-05-07

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt toetav elektrituruseaduse muudatustele, rõhutades investeerimiskindlust (fikstasud) ja võrgu stabiilsust. Eelnõu on raamitud kui ratsionaalne ja tehniliselt vajalik samm, mis aitab elektri hinda alla tuua, vastandudes põlevkivienergia kallidusele. Seisukoht on valdavalt poliitika- ja tehniliste detailide keskne, kaitstes valitsuse ja ministeeriumi seisukohti.

20 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib erakordset asjatundlikkust energiaturu tehnilistes detailides, selgitades bilansi- ja sagedusturu toimimist ning võrgutugevduste kuluarvestust. Kasutab täpseid numbreid ja statistikat (nt 0,02–0,05 senti/kWh, 1,1 GW tuulevõimsust) ning eristab selgelt võimsust ja energiat (GW vs TWh). Selgitatakse detailselt direktiivide ülevõtmise vajadust ja võrguettevõtjate kohustusi.

20 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on valdavalt analüütiline ja andmepõhine, kuid muutub vastastega suheldes sageli teravaks ja konfronteerivaks. Kasutab matemaatilisi selgitusi ja tehnilist keelt, kuid ei pelga ka isiklikke rünnakuid ja vastaste argumentide naeruvääristamist ("lolli jutu rääkimine ei muuda reaalsust"). Püüab pidevalt parandada vastaste faktivigu ja matemaatilisi arusaamatusi.

20 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Väga aktiivne seadusandlikus protsessis, olles juhtivkomisjoni (Majanduskomisjon) raportöör ja eelnõu peamine kaitsja täiskogus. Osales mitmel kaasamis- ja töörühma koosolekul (nt 25. märtsil, 15. ja 22. aprillil) ning esitab detailsed ülevaated menetluse käigust ja muudatusettepanekute aruteludest.

20 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastasseis on terav, suunatud peamiselt EKRE ja Isamaa fraktsioonidele ning konkreetsetele isikutele (Reinsalu, Epler, Helme, Poolamets). Kriitika on suunatud nii poliitilistele ettepanekutele (nt keskkonna eriloa idee) kui ka vastaste matemaatilistele ja faktivigadele. Kasutab endise Eesti Energia juhi Hando Sutteri mainimist vastase autoriteedi diskrediteerimiseks, viidates kriminaalasjale.

20 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Tugev koostöö Kliimaministeeriumi ja juhtivkomisjoniga, mille tulemusena esitati ühiseid muudatusettepanekuid (nt nr 7). Näitab üles pragmaatilisust, võttes arvesse ratsionaalseid ideid (otseliini pikkus), isegi kui algsed ettepanekud hääletati maha. Teeb koostööd eelnõu algataja ministeeriumiga.

20 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul energiapoliitikal ja Euroopa Liidu direktiivide ülevõtmisel. Mainitakse rahvusvahelisi näiteid (Hispaania blackout, Suurbritannia võrgukorraldus) ja Eesti sünkroniseerimist. Kohalikud või regionaalsed huvid on esindatud laiemas võrguühenduste ja tarbijate kasu kontekstis.

20 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab tugevalt investeeringuid taastuvenergiasse, rõhutades, et see toob keskmise elektrihinna alla. Kaitseb fikseeritud liitumistasude sotsialiseerimist kui vajalikku meedet investeerimisriskide vähendamiseks ja prognoositavuse suurendamiseks. Peab põlevkivienergiat CO2 kvootide tõttu majanduslikult ebaratsionaalseks (hind üle 100 euro/MWh).

20 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ebapiisavad andmed.

20 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Elektrituruseaduse muudatustel (556 SE), mis puudutavad võrguliitumise fikseeritud tasusid, otseliinide pikkuse piirangu kaotamist ja reservvõimsuste tehnoloogianeutraalsuse lisamist. Eesmärk on tagada eelnõu kiire lõpphääletus ja suurendada investeerimiskindlust.

20 Analüüsitud kõnesid