Päevakorra profiil: Mario Kadastik
Energiamajanduse korralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (574 SE) esimene lugemine
2025-04-16
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Tugev vastuseis eelnõule 574 SE, mis püüdis alandada 100% taastuvenergia eesmärki, rõhutades, et see oleks suur samm tagasi ja pärsiks tootmisvõimsuse arendusi. Poliitiline raamistik on tugevalt poliitika- ja tulemuspõhine, keskendudes taastuvenergia abil madalama keskmise elektrihinna tagamisele ja riigi konkurentsieelise loomisele. Speaker kaitseb valitsuse seisukohta, mis otsustas eelnõud mitte toetada, viidates ka EL-i direktiivide täitmise probleemidele.
7 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab üles sügavat asjatundlikkust elektrituru toimimise osas, selgitades marginaalturu reegleid, kapitalikulude tagasisaamise mehhanisme ja subsiidiumide (vähempakkumiste) rolli investeeringute katmisel. Kasutab konkreetseid andmeid (CO2 hind €66, 43% täitmine, dotatsiooni ülempiir 200–250 miljonit 12 aasta peale) ning viitab EL-i õigusele ja puhta tööstuse direktiivile. Keskendub korduvalt sellele, et elektriturg on reguleeritud, mitte vaba turg.
7 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on valdavalt tehniline, loogiline ja selgitav, keskendudes faktidele ja turumehhanismidele, et lükata ümber vastaspoole väärarusaamu (nt põlevkivielektri hinna või turu vabaduse kohta). Toon on kindel ja argumenteeritud, kuid mitte vaenulik, pakkudes samas ka võimalust informaalseks aruteluks.
7 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegutseb juhtivkomisjoni esindajana, raporteerides põhjalikult komisjoni tööprotsessist, sealhulgas kahe istungi (7. ja 8. aprill) aruteludest ja hääletustulemustest (7 poolt, 3 vastu eelnõu tagasilükkamisele). Viitab ka Vabariigi Valitsuse 20. märtsi otsusele eelnõud mitte toetada.
7 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on Mart Maastiku ja teiste eelnõu 574 SE toetajatega, kelle seisukohti (nt 100% eesmärgi ebarealistlikkus, põlevkivielektri odavus) peetakse ekslikeks või vananenud andmetel põhinevateks. Kriitika on suunatud poliitika sisu ja faktide tõlgendamise vastu, näiteks lükatakse tagasi väide, et CO2-kvoot moodustab põlevkivi turuhinnast suurema osa.
7 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Speaker on avatud koostööle ja dialoogile, pakkudes vastaspoolele (Mart) võimalust minna informaalsele lõuna- või õhtusöögile teema rahulikuks arutamiseks. Samuti rõhutab Speaker vajadust arendajate ja kohalike kogukondade vahelise koostöö parandamise järele, et lahendada planeerimisprobleeme.
7 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul energiapoliitikal ja selle kooskõlal Euroopa Liidu õigusega, kuid pööratakse tähelepanu ka kohalikele probleemidele. Mainitakse maismaatuuleparkide arendamise vaidlusi kohalikes omavalitsustes ning vajadust leida lahendusi kogukondade kaasamiseks (nt soodushinnaga elekter).
7 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Pooldab turu reguleerimist, et tagada taastuvenergia investeeringute tasuvus (kapitalikulu katmine) läbi vähempakkumiste ja subsiidiumide, kuna see toob ühiskonnale suurema kasu madalama keskmise elektrihinna näol. Rõhutab, et elektriturg on marginaaliturg, kus arendaja ei saa oma kapitalikulu tagasi, kui ta on põhiline pakkuja.
7 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data
7 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik eesmärk on eelnõu 574 SE esimesel lugemisel tagasi lükata, et säilitada 100% taastuvenergia eesmärk ja vältida probleeme EL-i direktiivi täitmisega. Speaker tegutseb juhtivkomisjoni esindajana, kes viib läbi eelnõu menetlust ja teeb ettepaneku see tagasi lükata.
7 Analüüsitud kõnesid