Päevakorra profiil: Mario Kadastik

Atmosfääriõhu kaitse seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (taastuvenergia direktiivi muudatuste ülevõtmine) eelnõu (697 SE) esimene lugemine

2025-10-15

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on keskendunud taastuvenergia direktiivi ülevõtmise tehnilistele ja regulatiivsetele detailidele. Esile tõsteti vajadus paindlikkuse järele (nt murdosadeks jagatavad päritolusertifikaadid) ning püüti leevendada potentsiaalselt koormavaid kohustusi, näiteks soovides muuta elektriautode kahesuunalise laadimise kohustuslikkuse vabatahtlikuks. Seisukohad on poliitika- ja regulatsioonipõhised, rõhutades läbirääkimiste vajadust parema sõnastuse leidmiseks.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib head asjatundlikkust energiapoliitika ja EL-i direktiivide alal, eriti seoses päritolusertifikaatide, loamenetluste ja elektrisõidukite laadimistaristuga. Ta pööras ise tähelepanu kahesuunalise laadimise (autost maja/võrku) regulatsioonile ja selle sõnastuse kohmakusele direktiivis. Asjatundlikkust näitab ka detailne teadmine ETS2 laiendamise ja biomassi sertifikaatide statistika kohta.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on väga formaalne, neutraalne ja protseduuriline, keskendudes majanduskomisjoni arutelu ja otsuste edastamisele. Kõneleja esitab fakte ja kokkuvõtteid, viidates teiste liikmete (Aab, Maastik, Sutt) küsimustele ja ministeeriumi vastustele. Emotsionaalseid apelle ei kasutata, rõhk on tehnilisel ja menetluslikul teabe edastamisel.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne komisjonitöös, osaledes majanduskomisjoni istungil 6. oktoobril ja olles määratud juhtivkomisjoni esindajaks eelnõu esimesel lugemisel 15. oktoobril. Tema tegevusmuster on seotud seadusandliku menetluse juhtimise ja komisjoni seisukohtade esitamisega.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest vastuseisu või kriitikat ei väljendata, vaid raporteeritakse neutraalselt eriarvamustest ja vastanduvatest seisukohtadest. Näiteks mainitakse, et Eesti seisukoht ETS2 tühistamise osas ei leidnud suurt toetust EL-is, ning et eelnõu esimese lugemise lõpetamise vastu hääletas kaks liiget.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konsensuslik ja protseduurikeskne, kuna kõneleja edastab juhtivkomisjoni ühiseid otsuseid ja arutelusid. Ta viitab tihedale koostööle Kliimaministeeriumi, Euroopa Liidu komisjoni ja turuosalistega, et leida direktiivi sätetele parem sõnastus. Kõneleja valiti konsensuslikult juhtivkomisjoni esindajaks.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil (Eesti seisukohad ETS2 osas) ja rahvusvahelisel tasandil (EL-i direktiivide ülevõtmine ja läbirääkimised Euroopa Komisjoniga). Konkreetseid kohalikke või regionaalseid projekte või kogukondi ei mainita, kuigi teemaks on eramajade ja korteriühistute laadimispunktide reguleerimine.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated toetavad bürokraatia vähendamist ja regulatsioonide paindlikkust, eriti energiasektoris (loamenetluste ühendamine). Ta tunneb huvi väikeettevõtete koormamise vastu biomassi sertifikaatidega, kuid aktsepteerib statistilist selgitust, et enamik puudutatud ettevõtteid kuulub suurematesse kontsernidesse.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Puuduvad andmed.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Atmosfääriõhu kaitse seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (697 SE) menetlemisel, mis puudutab taastuvenergia direktiivi ülevõtmist. Kõneleja on eelnõu toetaja ja juhtivkomisjoni esindajana protsessi edasiviija, keskendudes muudatusettepanekute kaudu parema regulatiivse sõnastuse leidmisele.

1 Analüüsitud kõnesid