Päevakorra profiil: Jüri Jaanson

Ehitusseadustiku, halduskoostöö seaduse ja veeseaduse muutmise seaduse eelnõu (531 SE) teine lugemine

2025-03-19

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt suunatud bürokraatia vähendamisele ja haldusprotsesside lihtsustamisele, eriti puurkaevude rajamise lubade menetlemisel. Toetatakse pädevuse viimist Keskkonnaametilt kohalikele omavalitsustele, rõhutades, et see on kasulik nii ettevõtjatele kui ka omanikele, kuna kaob topeltkontroll. Fookus on selgelt protseduurilisel efektiivsusel ja õigusselguse tagamisel.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi ehitus- ja veeseadustiku muudatustest, eriti puurkaevude rajamise regulatsioonide ja põhjavee kaitse nõuete osas. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "volitusnorm," "määratuse põhimõte" ja viidatakse õigusanalüüsidele, et põhjendada vajadust laiendada ministri õigust kehtestada puurimismeetodeid määrusega. Ekspertiis hõlmab ka seadusloome protseduuri detailset kirjeldamist.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on väga formaalne, analüütiline ja selgitav, olles tüüpiline juhtivkomisjoni ettekandjale. Ton on asjalik ja keskendub eelnõu menetluskäigu, komisjoni istungite ja muudatusettepanekute detailsele tutvustamisele, kasutades loogilisi ja protseduurilisi argumente. Emotsionaalseid apelle ei kasutata, rõhk on õiguslikul põhjendatusel ja huvigruppide seisukohtade kaardistamisel.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja tegevusmuster on tihedalt seotud seadusloome protsessiga, olles aktiivne eelnõu 531 SE menetluse juhtija. Ta viitab kahele põhjalikule komisjoni istungile (28. jaanuaril ja 11. märtsil) ja laiaulatuslikule huvigruppide kaasamisele, sealhulgas kohtumistele puurkaevuettevõtete, omanike keskliidu ja ministeeriumide esindajatega. Ta on vastutav eelnõu ajakava (teine ja kolmas lugemine) paika panemise eest.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Opositsiooniks nimetatakse Isamaa fraktsiooni, kes esitas katkestamise ettepaneku, ning viidatakse ka kolleeg Metsoja muredele. Kriitika vastaste suunas on suunatud nende arusaamatusele seaduseelnõu reguleerimisala piiridest. Rõhutatakse, et vastaste esile toodud mured (nt spetsiifilised puurimismeetodid) kuuluvad alamaktide ehk ministri määruse valdkonda, mistõttu katkestamise eesmärk jääb arusaamatuks.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on avatud ja kaasav, rõhutades, et juhtivkomisjon tegi menetluslikud otsused konsensuslikult. Koostööd tehti laialdaselt huvigruppidega, sealhulgas advokaadibüroo Soraineniga, kelle õigusanalüüsist tulenevalt otsustati eelnõud muuta, näidates valmisolekut ekspertide seisukohtade arvestamiseks. Samuti rõhutatakse head koostööd Kliimaministeeriumi ametnikega.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul regulatsioonil ja halduskorraldusel, eriti Keskkonnaameti ja kohalike omavalitsuste pädevuse ümberkorraldamisel puurkaevude lubade menetlemisel. Kuigi kohalikud omavalitsused saavad suurema rolli, ei rõhutata konkreetseid regionaalseid probleeme, vaid pigem ühtse ja selge normi vajadust kogu riigis.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on tugevalt suunatud regulatsiooni lihtsustamisele ja bürokraatia vähendamisele, et toetada ettevõtjaid ja omanikke. Eelnõu eesmärk on lühendada puurkaevude ehitusloa taotlemise aega ja muuta suhtlemine kohaliku omavalitsusega omanikele mugavamaks. See näitab soovi vähendada riigipoolset koormust majandustegevusele.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ebapiisavalt andmeid.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on eelnõul 531 SE, millega muudetakse ehitusseadustikku, halduskoostöö seadust ja veeseadust. Peamised prioriteedid on bürokraatia vähendamine, Keskkonnaameti töökoormuse leevendamine ning volitusnormi täpsustamine, et minister saaks kehtestada määrusega nõuded puurimismeetoditele ja rajamisele, tagamaks suurema õigusselguse. Kõneleja on eelnõu tugev toetaja ja komisjoni muudatusettepanekute esitaja.

3 Analüüsitud kõnesid