Päevakorra profiil: Züleyxa Izmailova

Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse ning kutseõppeasutuse seaduse muutmise seaduse (direktorite atesteerimine ja õpetajate karjäärimudel) eelnõu (653 SE) esimene lugemine

2025-06-18

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub hariduspoliitika praktilisele tulemuslikkusele, eriti reaalainete õpetajate puuduse leevendamisele. Kõneleja rõhutab, et madal palk on puuduse peamine põhjus, seades kahtluse alla karjäärimudeli atraktiivsuse. Seisukoht on poliitika- ja tulemuspõhine, nõudes selgitust eelnõu tegeliku mõju kohta.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust haridusvaldkonna tööjõuprobleemide osas, tuues esile konkreetse puuduse matemaatika- ja füüsikaõpetajate hulgas. Ta seostab probleemi otse palgatasemega, mis viitab teadlikkusele sektori majanduslikest kitsaskohtadest. Kasutatakse spetsiifilist terminoloogiat nagu "reaalained" ja "karjäärimudel".

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne ja otsekohene, esitades Ministrile konkreetse poliitilise küsimuse. Toon on analüütiline ja loogiline, tuginedes teadaolevatele faktidele (õpetajate puudus ja madal palk) ilma emotsionaalsete apellideta. Kõne on lühike ja keskendub vaid ühele teemale.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid pole piisavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest vastuseisu või isiklikku kriitikat ei väljendata, kuid kõneleja esitab väljakutse valitsuse pakutud lahenduse (karjäärimudel) tõhususele. Kriitika on poliitika- ja tulemuspõhine, küsides, kas eelnõu suudab lahendada palgast tingitud puudust.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid pole piisavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklik, käsitledes üldist haridusvaldkonna tööjõupuudust (matemaatika- ja füüsikaõpetajad). Piirkondlikke või kohalikke probleeme ei rõhutata.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated rõhutavad palga atraktiivsuse olulisust tööjõupuuduse lahendamisel avalikus sektoris. Kõneleja näeb palka kriitilise tegurina, mis mõjutab spetsialistide (reaalainete õpetajate) kättesaadavust.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduse kvaliteet ja jätkusuutlikkus, keskendudes spetsialiseeritud õpetajate (matemaatika ja füüsika) puudusele. See on raamitud kui oluline riiklik probleem.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud eelnõule 653 SE (õpetajate karjäärimudel), mille eesmärk on lahendada õpetajate puudust. Kõneleja on rollis, kus ta nõuab selgitust eelnõu tegeliku mõju kohta olemasolevatele probleemidele.

1 Analüüsitud kõnesid