Päevakorra profiil: Züleyxa Izmailova
Arupärimine haridusliku ebavõrdsuse kohta (nr 795)
2025-09-15
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on hariduslikul ebavõrdsusel (hariduslõhel), mida käsitletakse reaalse ja olulise probleemina. Poliitiline hoiak on suunatud andmete ja ülevaate saamisele valitsuselt, rõhutades eriti hariduslike erivajadustega õpilaste olukorda. Tegemist on poliitika- ja tulemuspõhise lähenemisega, mis nõuab selgust riigi tegevuses.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab teadmisi haridussüsteemi spetsiifiliste probleemide kohta, rõhutades hariduslõhe olemasolu ja kasutades terminit "hariduslikud erivajadused". Ekspertiis keskendub sotsiaalse toe vajadusele õppimisel ning küsimusele, kuidas haavatavad rühmad haridussüsteemis paigutuvad.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne ja küsitlev, pöördudes otse ministri poole ("austatud istungi juhataja! Hea minister!"). Toon on murelik ja nõudlik, kuid eesmärk on saada loogilist ja faktipõhist ülevaadet ning vastuseid olukorra kohta Eestis.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid pole piisavalt. (Kõneleja osales arupärimise esitamisel, mis viitab aktiivsusele järelevalve funktsioonis.)
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastasseis on suunatud valitsusele/ministrile, kellelt nõutakse ülevaadet hariduslike erivajadustega õpilaste olukorrast. Kriitika on kaudne ja keskendub poliitika rakendamise puudujääkidele või teadmiste/andmete puudumisele hariduslõhe osas.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid pole piisavalt. (Kõne on otsene küsimus ministrile, koostööd teiste osapooltega ei mainita.)
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklik, keskendudes haridusliku toe olukorrale Eestis tervikuna ("kuidas neil täna läheb Eestis?"). Konkreetseid piirkondi või kohalikke projekte ei rõhutata.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid pole piisavalt.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduslik ebavõrdsus ja hariduslike erivajadustega õpilaste toetamine. Rõhutatakse vajadust tagada neile igapäevane tugi koolis, et vähendada hariduslõhet.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on järelevalvel ja andmete kogumisel hariduspoliitika rakendamise osas. Tegevus on seotud arupärimisega, mis on kontrollimehhanism valitsuse tegevuse üle.
1 Analüüsitud kõnesid