Päevakorra profiil: Annely Akkermann

Maamaksuseaduse eelnõu (582 SE) esimene lugemine

2025-04-16

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab kehtivat maamaksuseadust ja vastustab tugevalt Isamaa fraktsiooni algatatud eelnõu, mis püüab taastada 2024. aasta alguse redaktsiooni. Ta rõhutab, et Vabariigi Valitsus otsustas ühehäälselt eelnõu mitte toetada ning et kehtiva seaduse rakendamine ei ole ebamõistlikuks muutunud. Seisukoht on selgelt valitsusmeelne ja toetab praegust maksupoliitikat.

7 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust maamaksuseaduse valdkonnas, kasutades täpseid statistilisi andmeid ja tehnilisi termineid. Ta viitab konkreetsetele protsendimääradele maksu tõusu kohta erinevates omavalitsustes, selgitab detailselt maksustamishinna määramise mehhanisme ja toetub Rahandusministeeriumi ekspertide selgitustele. Tema teadmised hõlmavad nii seadusandlikke aspekte kui ka praktilisi rakendamise küsimusi.

7 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja kasutab formaalselt-informatiivseid väljendusviise, tuginedes faktidele ja andmetele. Stiil on pigem selgitav kui emotsionaalne, sisaldades palju tehnilisi detaile ja statistikat. Ta tunnistab ausalt oma teadmiste piire ("ma lihtsalt ei tea seda", "ma ei oska vastata") ja viitab korrapäraselt ekspertide arvamusele, mis näitab ettevaatlikku ja vastutustundlikku lähenemist.

7 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osales aktiivselt rahanduskomisjoni 8. aprilli istungil, kus arutati eelnõu esimest lugemist koos Rahandusministeeriumi ekspertidega. Ta täidab juhtivkomisjoni esindaja rolli ja on määratud vastutama eelnõu menetlemise eest. Tema tegevus keskendub komisjonitööle ja ekspertide kaasamisele.

7 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja opponeerib selgelt Isamaa fraktsiooni algatatud eelnõule, kuid teeb seda peamiselt poliitiliste ja faktiliste argumentide kaudu, mitte isiklike rünnakutega. Ta rõhutab, et valitsus ei toeta eelnõu ja et selle tagasipööramine ei ole põhjendatud. Kriitika on pigem mõõdukas ja argumenteeritud kui terav või emotsionaalne.

7 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja näitab koostööaldist suhtumist, kaasates aktiivselt Rahandusministeeriumi eksperte ja kolleeg Aivar Kokka. Ta vastab kolleegide küsimustele, kuigi tunnistab mõnikord oma teadmiste piire. Suhtumine on professionaalne ja avatud dialoogile, kuigi ta säilitab selge seisukoha eelnõu suhtes.

7 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Kõneleja rõhutab kohalike omavalitsuste rolli ja otsustusõigust maamaksu küsimustes. Ta mainib konkreetselt Väike-Maarja valda kui näidet, kus maamaks väheneb, ning rõhutab, et maamaks laekub 100% ulatuses kohalike omavalitsuste eelarvesse. Fookus on kohaliku omavalitsuse autonoomia toetamisel maksupoliitika kujundamisel.

7 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja toetab turupõhist maksustamist, rõhutades et maamaks peaks põhinema maa turuväärtusel. Ta pooldab kohalike omavalitsuste suuremat otsustusõigust maksumäärade ja soodustuste osas ning näeb maamaksu kui olulist kohalike omavalitsuste tulubaasi. Seisukoht on pragmaatiline, toetades nii turumehhanisme kui ka kohalikku autonoomiat.

7 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja mainib pensionäride ja represseeritute erisoodustusi maamaksu osas, kuid ei käsitle laiemalt sotsiaalseid küsimusi. Andmete põhjal ei ole piisavalt teavet tema seisukohtade kohta teistes sotsiaalvaldkondades.

7 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Kõneleja keskendub maamaksuseaduse säilitamisele praegusel kujul ja vastustab selle muutmist. Ta on määratud juhtivkomisjoni esindajaks antud eelnõu menetlemisel ning soovitab eelnõu tagasi lükata. Tema seadusandlik fookus on selgelt maksunduse valdkonnas, toetades kehtivat regulatsiooni ja selle järkjärgulist rakendamist.

7 Analüüsitud kõnesid